Pascal Cools: Onze oorspronkelijk missie was ondernemend Vlaanderen creatiever te maken. Sinds 1 juni van dit jaar is daar een tweede aspect bijgekomen, namelijk om creatief Vlaanderen ondernemender te maken. Bij dat eerste gaat het om het herdenken en verder denken...
Lees meer
Ondernemen vraagt om vernieuwing, maar creatief MKB’ers zijn daar niet goed in. Voor vernieuwing moet je weten waar je staat en wat je opties zijn. Dat vraagt om bezinning, onderzoek en experiment. Creatief ondernemers laten op grote schaal na om onderzoek te...
Lees meer
De Noordvleugel van de Randstad is de thuisbasis van talenten als dj Tiësto, die over de hele wereld volle zalen trekt en live optrad tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Athene, van fotograaf Erwin Olaf die beroemd werd met een foto van een Lady...
Lees meer
Evaluatie leidt tot evolutie Colin’s Creatieve Marktplaats
Tijdens de Creatieve Marktplaats verzorgt Colin georganiseerde diversiteit en ontmoeting. Speeddates in een informele setting bieden de mogelijkheid tot het leggen van eerste contac-ten en brainstormses-sies reiken handvaten aan om kansen in trans-sectorale...
Lees meer
Stop! Gele kaart! Creatieve industrie wil af van status van sleutelgebied
Giep Hagoort gaf de aftrap voor de discussie met de stelling dat het oordeel van de commissie Scheepbouwer volkomen voorspelbaar was. Volgens hem heeft de overheid, met in haar kielzog de commissie, een vertekend beeld van wat er in de creatieve sector gebeurt. De...
Lees meer
De innovatiekracht van het CMKB
De creatieve industrie (kunst, cultuur, media, entertainment en creatieve dienstverlening) wordt gezien als het hart van de creatieve economie. Creativiteit en kennis vormen de nieuwe productiefactoren van deze economie. Cijfers van de VN (rapport 2008) tonen aan dat...
Lees meer
Europese regionale samenwerking binnen de creatieve economie: Denken in dwarsverbanden
In de reeks Cultuur en Economie organiseerde SICA op 25 april jl. in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger de bijeenkomst Creative Cities, de kansen van Europese regionale samenwerking voor de creatieve economie. En zoals zo vaak viel de naam van Richard Florida...
Lees meer
China expert meets Dutch experts
China is het Mekka van de creatieve industrie. Althans, dat was het idee waarmee Giep Hagoort, lector aan de HKU, onlangs terugkeerde van zijn reis door dat land. Geïnspireerd door zijn ervaringen in China zette Giep Hagoort een expertmeeting op en nodigde voormalig...
Lees meer
CREATIEVE KRACHT [in de] WIJK
Van Aandachtswijk naar Krachtwijk. Dat is de titel van het grootschalige project van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM). Het idee achter het project? Probleemwijken, prioriteitswijken of aandachtswijken om te toveren tot...
Lees meer
Colins Toolkit voor Creatieve hotspots
Omdat onze concurrentiepositie op wereldschaal door de snel groeiende economie in Azi sterk wordt aangetast moet het roer in de Westerse landen drastisch om. Het leggen van verbindingen en netwerken is essentieel om aan die vereiste vernieuwing invulling te geven....
Lees meer