
In gesprek met Elma van Boxel & Kristian Koreman van ZUS (Zones Urbaines Sensibles) over de invloed van corona en de toekomst van de stad. De huidige coronasituatie is voor onze generatie uniek. Zijn er vanuit historisch perspectief binnen jullie...
Lees meer
De virtuele buurt? Over de wisselwerking tussen digitale en fysieke werkelijkheid

Waar ik als kind buiten speelde met kinderen uit de buurt, zit mijn zoon van twaalf te gamen met een jongen uit Berlijn. Ik hoef hem niet te zoeken om te melden dat we gaan eten, maar tegelijkertijd is hij veel verder weg dan ik als kind ooit ben geweest op zijn...
Lees meer
Creative tourism Bouncing back or forward?

The pandemisch has forced us to re-think tourism. With travel bans in place worldwide, the idea of tourism as an almost natural part of leisure is being re-assessed. There is little doubt that post-pandemic tourism will look different. In particular, one might expect...
Lees meer
Beleef het linielandschap

Uit onderzoek bleek dat vóór 2019 steeds minder mensen naar buiten gingen. Een levensgroot verschil met nu, want sinds het afgelopen jaar heeft – mede door de Corona-maatregelen – een groot deel van de Nederlanders ons cultuurlandschap opnieuw leren ontdekken. Dat is...
Lees meer
Nederlandse landschapsvoorkeuren Twee rapporten

Als het om landschap gaat, houden Nederlanders van bossen, heide, duinen, zee en waterrijke gebieden, en hebben ze een hekel aan bebouwing, geluidbelasting, horizonvervuiling en drukte. Ook geven ze het landschap rond de eigen woonplaats vaak maar een zuinig zesje....
Lees meer
Track Cultural Venue Management Onderwijs en cultuursector vormen samen learning community

De track Cultural Venue Management is er in een tijdsbestek van 5 jaar in geslaagd om het regionale (en nationale) netwerk van poppodia, theaters, musea, bibliotheken en overige culturele instellingen aan het onderwijs te verbinden. Studenten kunnen deze richting...
Lees meer
De Impact van Design Thinking Hoe onderzoek en design samenkomen in het onderwijs

In zijn beroemde TED-talk ‘do schools kill creativity’ (2006) deelde Sir Ken Robinson een verontrustende observatie. Als je naar ons onderwijs zou kijken alsof je van een andere planeet kwam, en je zou je afvragen: ‘Wat is het doel ervan?’, dan zou je snel tot de...
Lees meer
‘Open Up’ de kracht van een narratief concept

Wat is nu een precies een narratief? Nog belangrijker is de vraag: wat maakt nu dat het daadwerkelijk betekenisvol is? Graag illustreren we de potentiële kracht van een narratief concept aan de hand van de ‘Open Up’-case. “This is to music first, always” waren de...
Lees meer
Een goed verhaal verandert de wereld

Aan het einde van Martin Scorsese’s film The Wolf of Wall Street, zien we hoe Jordan Belfort (gespeeld door Leonardo DiCaprio) een zaal vol verkopers uitdaagt hem een pen te verkopen. De verkopers zeggen dingen als “Deze pen is fantastisch”, “Deze pen schrijft...
Lees meer
Verhalenhuis als luisterhuis

Ik vind storytelling uiterst problematisch, althans in de cultuur. Elders is het een verkooptruc, waarvan je weet dat het ingezet wordt als colportatiemiddel: “Maar mevrouwtje, u weet toch hoe erg dit of dat is?” Het werkte zeker in acties – hongerige kindertjes in...
Lees meer