Selecteer een pagina

Herfst 2020 nummer

Narratieven voor cultuur en maatschappij

Themajaar ‘75 jaar Vrijheid’

het narratief in de praktijk

De opbouw van attentiewaarde voor de viering van ‘75 jaar Vrijheid’ in 2020 heeft al vroeg in het proces een versnellingsfactor gekregen. Onder invloed van zeer succesvolle Holland-marketing presenteren verschillende internationale reisorganisaties, waaronder het invloedrijke Lonely Planet, Nederland het komende jaar als een top-10 feestbestemming. In de maanden april en mei kun je als toerist aaneengesloten genieten van Koningsdag, Bevrijdingsdag én het Eurovisie Songfestival. Een mooie kans om de ‘anders zo gesloten, perfect Engels sprekende’ Nederlanders te ontmoeten en inclusief mee te feesten. Een golf van internationale aandacht gericht op beleving die de organiserende partijen, bestaande uit de Nederlandse WO2-musea en -herinneringscentra, positief stemt maar ook doet huiveren. Op nationaal niveau wordt het themajaar ‘75 jaar Vrijheid’ namelijk iets voorzichtiger aangesneden om op gepaste wijze rekening te houden met de nog steeds bestaande gevoeligheden rondom de Tweede Wereldoorlog. (meer…)

‘Open Up’

de kracht van een narratief concept

Wat is nu een precies een narratief? Nog belangrijker is de vraag: wat maakt nu dat het daadwerkelijk betekenisvol is? Graag illustreren we de potentiële kracht van een narratief concept aan de hand van de ‘Open Up’-case. (meer…)

Identiteit van een plaats versterken door een verhaal?

Het verhaal van BOMBAST

BOMBAST, een bourgondische, positieve en een beetje rebelse man. Hij leefde eind 19e eeuw een leven vol feest en gezelligheid. BOMBAST was een echte levensgenieter en had als doel, mensen met elkaar te verbinden, onder andere door samen het leven te vieren en verhalen uit te wisselen. Door een vloek verdwijnt BOMBAST onder de stad Oosterhout, maar vlak voordat hij vervloekt wordt, spreekt hij een tegenvloek uit: “Boven de grond of erin begraven, nooit zal ik de strijd tegen zuurpruimerij staken! Al bouw je de hele stad op mijn buik! Dit feest kan nimmer vergaan dan met de mens!” (Bombast, 2019) (meer…)

De gesel van het narratief

een ontmaskering

Dominee Nico ter Linden was zich er waarschijnlijk niet van bewust dat hij met de publicatie van zijn onverbiddelijke bestseller Het verhaal gaat de nieuwste trend onder wetenschappers, politici, hele en halve intellectuelen, welzijnswerkers, erfgoedbeheerders, acteurs en artiesten van allerlei slag, charlatans, kletsmajoors en demagogen, marketeers, coaches en docenten, taxichauffeurs, horecabazen, onroerend goed tycoons, zeveraars, zielenknijpers, gele hesjes en alle hier nog niet genoemden die het woord ‘narratief’ in hun dagelijks vocabulaire hebben opgenomen, een enorme boost heeft gegeven. (meer…)

Een goed verhaal verandert de wereld

Aan het einde van Martin Scorsese’s film The Wolf of Wall Street, zien we hoe Jordan Belfort (gespeeld door Leonardo DiCaprio) een zaal vol verkopers uitdaagt hem een pen te verkopen. De verkopers zeggen dingen als “Deze pen is fantastisch”, “Deze pen schrijft ook ondersteboven” of “Deze pen gaat nooit op”. Belfort is niet tevreden, hij koopt hem niet. In de films zitten hints, maar de oplossing blijft tot het einde een raadsel. (meer…)

Verhalenhuis als luisterhuis

Ik vind storytelling uiterst problematisch, althans in de cultuur. Elders is het een verkooptruc, waarvan je weet dat het ingezet wordt als colportatiemiddel: “Maar mevrouwtje, u weet toch hoe erg dit of dat is?” Het werkte zeker in acties – hongerige kindertjes in Biafra – toen ik een tiener was. Of om je van iets vreselijks af te brengen: “Ik ben Piet en een alcoholist”. Er wordt je een oplossing aangepraat, een ding, een methode, een behandeling, een abonnement, een verandering van houding. Maar cultuur verkopen met storytelling? (meer…)

Storytelling

de local als held van het verhaal

Marita Mathijsen, emeritus-hoogleraar Nederlandse Letterkunde, houdt in een interview in De Volkskrant (11 december 2009) een pleidooi voor het persoonlijker maken van geschiedenis op school: “als je, doordat je familieverhalen hoort, meer hecht aan die oude kast van opa, prachtig. Persoonlijke geschiedenis is echte geschiedenis.” In datzelfde gesprek verwerpt ze het Dickensfestijn in Deventer: “Dickens is nooit in Deventer geweest, zijn boeken zijn er niet uitgegeven, het slaat nergens op, zo’n verkleedpartij. Maar soms is het wel echt, zoals een initiatief in Oosterbeek om het graf van Jacob van Lennep te restaureren.” (meer…)

Hoorn Gouden Eeuw

videomapping bood ‘gouden’ kans

‘Wanneer de zon ondergaat, komt de geschiedenis tot leven.’ Dat is wat de initiatiefnemers van het Gouden Eeuw videomapping-evenement 2019 voor ogen stond. Het historische stadsplein de Roode Steen omtoveren tot een groot openluchttheater waarbij het monumentale Westfries Museum veranderde in de grote projectiewand met daarop een spectaculaire beeld- en geluidsshow. Hoorn sloot hiermee op unieke wijze aan bij de landelijke viering van het Jaar van de Gouden Eeuw. Samen met diverse andere Gouden Eeuw-activiteiten en -evenementen een uniek selling point om Hoorn als ‘Stad van de Gouden Eeuw’ als beleving te promoten. (meer…)

Bewoners zetten hun wijk te kijk in Hoorn

Interview met Regita van Baar en Ingrid Docter over het Wijkkijkfestival

In de zomer 2019 vond de tweede editie van het Wijkkijkfestival plaats in Hoorn. In dit ééndaagse festival ‘met de bewoner in de hoofdrol’ zetten meer dan 200 wijkbewoners en -organisaties uit Hoorn-Noord/Venenlaankwartier de deuren letterlijk open om elkaar verhalen te vertellen, muziek te maken en rondleidingen te geven tijdens kleine voorstellingen, vertellingen en exposities. Een door de hele wijk gedragen community art-project dat deuren opent, diversiteit centraal stelt en nieuwsgierigheid naar de ander aanwakkert. Maar hoe past het Wijkkijkfestival in het wijkprogramma van de gemeente Hoorn? Hoe ging de vertaling van visie naar festival? En waarom is het zo’n succes? We spraken Regita van Baar (programmamanager Hoorn-Noord/ Venenlaankwartier, gemeente Hoorn) en Ingrid Docter (artistiek leider Wijkkijkfestival) over de totstandkoming, succesfactoren en impact van het festival. (meer…)

Share This