Dat digitale collecties duurzaam toegankelijk moeten zijn is duidelijk. We krijgen steeds meer grip op hoe we die taak moeten volbrengen. Maar wat een digitale collectie een organisatie precies kost, is nog niet echt helder. Er is een gebrek aan inzicht in de kosten,...
Lees meer
Kerkverhalen op je smartphone De kerk als (digitaal) museum

Steeds meer kerken komen leeg te staan, worden afgebroken of komen in aanmerking voor herbestemming. Kerkbeheerders en –besturen is er alles aan gelegen om hun gebouw op de kaart te zetten en open te stellen, om deze teloorgang een halt toe te roepen of voor te zijn....
Lees meer
Waardering voor het loyaliteitsprogramma? Bezoekers, beloningen en klantbinding in Parktheater Eindhoven

Het kernpubliek van theaters is van groot belang. Uit analyses van diverse theaters blijkt dat gasten die zes keer of vaker het theater in één jaar bezoeken gemiddeld circa 500 euro per jaar besteden. Dit is zes tot acht keer zo veel op jaarbasis in vergelijking met...
Lees meer
Cultuur van het hart (2)Phil Bosmans in de 21e eeuw
Sinds de Brexit is bestuurlijk Europa plots een aantal inzichten wijzer geworden. Het ontbreekt wetenschappers, getuige harde feiten, aan proactieve en toekomstbestendige invloed op media en politiek. Het voorspelbare gevolg is tot op heden alvast de huidige impasse...
Lees meer
Smart cities, smart events Eventmanagement voorbij marketing

City marketing is al heel wat jaren in zwang. Verschillende steden profileren zich als de ‘evenementenhoofdstad van …’. Hoe meer evenementen en hoe meer bezoekers, hoe hoger op de ladder. En hoe meer revenuen voor de stad. In dat kader worden bezoekersaantallen...
Lees meer
Kans of crisis?Leegstand in de Brabantse winkelgebieden

De Nederlandse retail heeft het lastig. Veel winkelgebieden weten de consument onvoldoende te boeien, wat pijnlijk duidelijk werd met recente faillissementen van winkelketens V&D en Perry Sport. Dat zeven jaar na het begin van de financiële crisis de retail nog...
Lees meer
Lastig verleden Een pleidooi voor de flexibele aanpak van duister erfgoed

Stedelijke vernieuwing kan fantastisch zijn. Echter, niet alle plekken kunnen het verleden dat zij met zich meedragen zomaar naast zich neerleggen. Zo zijn diverse plekken in Nederland duidelijk gelinkt aan de Tweede Wereldoorlog of het koloniaal verleden van ons...
Lees meer
Placemaking in Barcelona From ‘Paris of the South’ to ‘Capital of the Mediterranean’

In recent decades globalisation has transformed urban economies so radically that cities risk losing their identities, while at the same time globalisation forces them to become more visible. Many cities met this double challenge through placemaking: place marketing...
Lees meer
Steden in veranderingLeisure, cultuur en stedelijke ontwikkeling

Onder de noemer cities in transition zijn de afgelopen jaren door tal van initiatiefnemers activiteiten ontplooid die inzicht geven in de vragen waarvoor steden tegenwoordig komen te staan en hoe uitdagingen aangepakt worden. Centrale vraag daarbij is hoe je bij deze...
Lees meer
Waarom bestaat u als museum? Wat is het bestaansrecht van jouw museum?

Wat is het bestaansrecht van jouw museum? Hoe denken jullie er in het museum over na? Beginnen jullie met een nieuwe tentoonstelling altijd bij het waarom ervan? Welke aanpak wordt daarbij gekozen? Als het museum een mens zou zijn, hoe vormt en groeit de identiteit?...
Lees meer