Hoe kan cultureel erfgoed worden ingezet in een beleving in de virtuele wereld? Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid presenteerde tijdens het congres Cultuur in Beeld in Den Haag (december 2015) enkele projecten waarbij gebruik is gemaakt van archiefbeeld,...
Lees meer
Join in! een artistieke interventie als motor voor verandering
In 2014 vraagt Museum van Bommel van Dam een groep van vijf kunstenaars en designers zich te buigen over de vraag: ‘hoe ziet het museum van de toekomst eruit?’ In antwoord hierop ontwikkelen zij voorstellen die onder de titel Join in! ten uitvoer worden gebracht. Het...
Lees meer
Geeks, drankjes en kennisdeling WYSIWYG33< helpt makers elkaar te vinden
WYSIWYG337< is een geekborrel. Een informele borrel waar geeks, ‘noobs’ en entrepreneurs hun kennis delen. WYSIWYG staat simpelweg voor What You See Is What You Get. Deze term wordt gebruikt voor de modus waarin programmeurs direct zien wat ze in computercode...
Lees meer
Permanent innoveren De noodzaak van langdurige sociale innovatie
Recent is er veel aandacht voor sociale innovaties. In 2013 publiceerde een samenwerkingsverband van het middenveld een analyse van tien Vlaamse innovatieve projecten (Schuurmans 2013) en MMNieuws gaf een themanummer over recente innovaties in de culturele en...
Lees meer
Creatieve sector? Hard nodig! Sociale innovatie en de toekomst van Nederland
De huidige crisis laat het in volle glorie zien: onze innovatiemaatschappij werkt niet meer. Nederland heeft daarom een nieuwe vorm van slimheid nodig; een nieuwe vorm van innovatie. De culturele, creatieve sector kan bij uitstek bijdragen aan het ontwikkelen van...
Lees meer
De ondernemende burger in de gedroomde stad Opkomst van enterprising communities in Rotterdam
Wie geven er invulling aan de stad van morgen? Het antwoord op die vraag was de laatste jaren veelal de creatieve klasse. Lange tijd was zij het troetelkindje van alle bestuurders – van Rotterdam tot Bourtange – en moest alles in het werk gesteld worden om...
Lees meer
”High touch is onze missie” De Ambassade voor Creatieve Zaken
De Ambassade voor Creatieve Zaken is een platform van betrokken professionals. Creativiteit staat er hoog in het vaandel en de blik is gericht op het verbinden van de samenleving met innovatie en technologie. High touch is onze missie. Belangrijke vragen die binnen De...
Lees meer
Oude wijn in een nieuwe zak? In gesprek met Roy van Dalm
Roy van Dalm is een expert op gebied van innovatie en creativiteit in steden. Als docent citybranding aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) is hij onder meer verbonden is aan het expertisecentrum Krachtige Kernen. We legden hem een aantal vragen voor over...
Lees meer
Network-power HUB’s as social innovation enablers
What is crucial for the success of any social activity is the total resource of the community network within which it interacts. Every business agent would confirm that without the support of a community social network, sustainable efficiency is going to come and go...
Lees meer
Festival Fever Groei in de Nederlandse festivalwereld
Festivals blijken bijzonder resistent tegen de economische crisis. ‘Boetiekfestivals’ schieten als paddestoelen uit de grond terwijl reuzen als Lowlands jaarlijks binnen enkele uren zijn uitverkocht. Een les voor andere culturele organisaties? We spraken met Berend...
Lees meer