Selecteer een pagina

Investeren in kunst

Volvo Bangarage Amsterdam is één van Cobra Entrepreneurs. Fotografie: Cobra Museum

Voor zijn grote tentoonstellingen, zoals ‘Miro en CoBrA’ ontwikkelde het Cobra Museum een opvallend nieuw model van financiering. In plaats van reguliere sponsorsing, koos het museum voor de verkoop van obligaties in de tentoonstelling. We legden Els Ottenhof, zakelijk directeur van het Cobra Museum, en Bert Mennings, verantwoordelijk voor Business Developments en Partnerships, een aantal vragen voor.

Het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen geeft exclusief voor bedrijven een obligatielening uit voor het financieren van de blockbuster ‘Miro en CoBrA’, die opende op 9 oktober jongstleden. De obligatielening biedt een nieuwe aanvulling op de bestaande financieringsmix voor tentoonstellingen. Bedrijven die een obligatie kopen zijn Cobra Entrepreneurs. Cobra Entrepreneurs stellen risicodragend vermogen beschikbaar door aanschaf van een overdraagbare obligatie van € 25.000 op naam. De eerste Cobra Entrepeneurs zijn advocatenkantoor Van Doorne, Volvo Bangarage Amsterdam en de Rabobank Amstel en Vecht.

Richten jullie je alleen bedrijven, of ook vermogende particulieren?

De focus ligt op bedrijven omdat de obligatiehouders niet alleen onze financiële partners zijn, maar ook onze marketingpartners. Tevens gelden er andere voorschriften vanuit de Autoriteit Financiele Markten. Het is geen geheel nieuw concept: meer dan 125 jaar geleden heeft Het Concertgebouw in Amsterdam het huidige onderkomen op deze wijze gefinancierd.

In 2014 hebben de eerste Cobra Entrepreneurs een obligatie gekocht voor een zeer speciale tentoonstelling: ‘From the Guggenheim collection to the Cobra Museum’. Het Cobra Museum toonde 51 topwerken van 44 avant-gardisten uit de jaren vijftig. Niet eerder waren zoveel meesterwerken uit de collectie van het Guggenheim in Nederland te zien geweest. Mede dankzij de inventieve marketing en communicatie inzet van Cobra Entrepreneurs was de expositie een groot succes. Het was de meest ambitieuze en succesvolste tentoonstelling die het Cobra Museum sinds de oprichting in 1995 heeft gepresenteerd. Alle Cobra Entrepreneurs hebben dan ook 100 % van hun inleg retour ontvangen.

Overigens past deze opzet past perfect in de missie van het Cobra museum voor Moderne Kunst. Sinds de oprichting in 1995 zijn we een voorloper in cultureel ondernemerschap. Het museum kent al jaren een eigen inkomsten percentage van ruim 65%, en sinds kort is er een minimale norm van 20 % voor musea vastgesteld. Een deel van de eigen inkomsten komt uit Le Petit Cobra, een pop-up restaurant van het Cobra Museum waarbij onze gasten in besloten kring kunnen genieten van een exclusief diner te midden van de Cobra kunstwerken. De Volkskrant noemde het zelfs een sterwaardige ervaring.

Wat hield de inventieve marketinginzet van de entrepreneurs eigenlijk in, naast het aanschaffen van de obligaties?

Alle Cobra Entrepreneurs zetten gehele arsenaal aan marketing en communicatie middelen in om de blockbuster bij al hun netwerken te promoten. Zo ook Volvo Bangarage met een banier van vijfentwintig bij vijf meter langs de A2 gedurende de gehele looptijd van de Guggenheim expositie.

De entrepreneurs treden gezamenlijk naar buiten als Cobra Entrepreneurs. Het is inmiddels een keurmerk geworden. De Cobra Entrepreneurs ontstonden vanuit de sterke band binnen de Cobra Businessclub. Els Ottenhof zakelijk directeur van het Cobra Museum stelt “Cobra Entrepreneurs past bij de nieuwe manier van cultureel ondernemen. Het is een blijvend onderdeel van de financieringsmix in de toekomst.” Het concept werd bedacht in samenwerking met de business club van het Cobra Museum en is juridisch uitgewerkt door advocatenkantoor Van Doorne.

Wat is het rendement voor de entrepreneurs, naast exposure? Wat is het belang van terugverdienen?

Entrepreneurs en museum nemen gezamenlijk de verantwoordelijkheid om het – vooraf gestelde – bezoekersaantal te realiseren. Bij succes ontvangen entrepreneurs 100 % cash back en een extra rendement in natura van 10 %. Het is een culture and profit experience. Om het succes te behalen schakelen entrepreneurs hiervoor hun marketing- en communicatiemiddelen in, en zijn ook persoonlijke ambassadeurs van de tentoonstelling via hun zakelijke en persoonlijke netwerken. Daarmee verschillen zij van sponsoren. Niet het logo van de entrepreneur staat op de middelen van het museum, maar het logo van het museum staat op de middelen van de entrepreneur.

We bieden onze entrepreneurs daarnaast ook een rendement in natura, zoals speciale ontvangsten en rondleidingen voor hun netwerken. Tevens kan men enkele malen over het museum beschikken, vooral de exclusieve previews en making-off avonden zijn populair.

Is er ook sprake van een meer bestendig revolving fund zodat niet steeds opnieuw deelname hoeft te worden gevraag per tentoonstelling?

We vinden het belangrijk dat de entrepreneurs steeds weer bewust en uit volle overtuiging kiezen voor een bijzondere tentoonstelling en om die reden heel actief zijn met hun marketing en communicatie inzet. Natuurlijk staan we wel open voor een revolving fund. Alle entrepreneurs van de Guggenheim expositie hebben weer ingetekend voor de Miro-expositie.

468

Reactie verzenden

Share This