
Hoe kun je een hotelconcept ontwikkelen dat perfect inspeelt op de behoeften van gezinnen met jonge kinderen? Hoe kun je een hotel ontwikkelen met de ultieme gastfocus? Deze uitdaging stelde Coen Schelfhorst, eigenaar van OOKs Hospitality en Leisure, zich in de...
Lees meer
De Impact van Design Thinking Hoe onderzoek en design samenkomen in het onderwijs

In zijn beroemde TED-talk ‘do schools kill creativity’ (2006) deelde Sir Ken Robinson een verontrustende observatie. Als je naar ons onderwijs zou kijken alsof je van een andere planeet kwam, en je zou je afvragen: ‘Wat is het doel ervan?’, dan zou je snel tot de...
Lees meer
Themajaar ‘75 jaar Vrijheid’ het narratief in de praktijk

De opbouw van attentiewaarde voor de viering van ‘75 jaar Vrijheid’ in 2020 heeft al vroeg in het proces een versnellingsfactor gekregen. Onder invloed van zeer succesvolle Holland-marketing presenteren verschillende internationale reisorganisaties, waaronder het...
Lees meer
Identiteit van een plaats versterken door een verhaal? Het verhaal van BOMBAST

BOMBAST, een bourgondische, positieve en een beetje rebelse man. Hij leefde eind 19e eeuw een leven vol feest en gezelligheid. BOMBAST was een echte levensgenieter en had als doel, mensen met elkaar te verbinden, onder andere door samen het leven te vieren en verhalen...
Lees meer
‘Open Up’ de kracht van een narratief concept

Wat is nu een precies een narratief? Nog belangrijker is de vraag: wat maakt nu dat het daadwerkelijk betekenisvol is? Graag illustreren we de potentiële kracht van een narratief concept aan de hand van de ‘Open Up’-case. “This is to music first, always” waren de...
Lees meer
Een goed verhaal verandert de wereld

Aan het einde van Martin Scorsese’s film The Wolf of Wall Street, zien we hoe Jordan Belfort (gespeeld door Leonardo DiCaprio) een zaal vol verkopers uitdaagt hem een pen te verkopen. De verkopers zeggen dingen als “Deze pen is fantastisch”, “Deze pen schrijft...
Lees meer
Storytelling de local als held van het verhaal

Marita Mathijsen, emeritus-hoogleraar Nederlandse Letterkunde, houdt in een interview in De Volkskrant (11 december 2009) een pleidooi voor het persoonlijker maken van geschiedenis op school: “als je, doordat je familieverhalen hoort, meer hecht aan die oude kast van...
Lees meer
Hoorn Gouden Eeuw videomapping bood ‘gouden’ kans

‘Wanneer de zon ondergaat, komt de geschiedenis tot leven.’ Dat is wat de initiatiefnemers van het Gouden Eeuw videomapping-evenement 2019 voor ogen stond. Het historische stadsplein de Roode Steen omtoveren tot een groot openluchttheater waarbij het monumentale...
Lees meer
VR/AR bij culturele instellingen

Culturele instellingen zijn op zoek naar nieuwe innovatieve manieren om een betere ervaring te geven aan het publiek. Hiervoor blijken virtual- en augmented reality uitermate geschikt te zijn. Deze toepassingen maken het mogelijk om de beleving van een gebied te...
Lees meer
Time Windows Interactieve erfgoedspellen met Mixed Reality-componenten

De ervaringseconomie draait op volle toeren. Bedrijven richten zich op storytelling om hun producten aan te prijzen. Erfgoedinstellingen gebruiken deze technieken als vanzelfsprekend, maar hebben te maken met concurrentie van pretparken en andere uitjes. Ook musea,...
Lees meer