‘Innovatie ontstaat door denken in doelstellingen in plaats van in instituties,’ zegt panellid Marc Jacobs (senior adviseur Cultuur, Interprovinciaal Overleg Den Haag) overtuigd op het congres The Next Step in Community Arts. Erfgoed Nederland organiseerde...
Lees meer
Buitenschoolse activiteiten Een nieuwe weg voor leren en kennis vergaderen
In deze tweede aflevering van ‘Nieuwe Wegen’ onderzoeken we de sfeer van leren en kennis vergaren buiten de schoolomgeving. Hier worden vanzelfsprekende leertermen als school, kennisoverdracht en curriculum ingeruild voor creativiteit, collectieve...
Lees meer
Do Theatres skill creativity?
Innovatie, creativiteit, transformatie. Het lijken toverwoorden geworden, die de laatste jaren door iedereen zijn omarmd. Door bedrijfsleven, door stadsbesturen, door onderwijs en wetenschap. En ook de culturele sector heeft de thematiek en woordkeus overgenomen. Het...
Lees meer
Innovatie van culturele publiekslocaties In regio Utrecht
De provincie Utrecht heeft een selectie gemaakt van de drukst bezochte cultuurattracties onder de naam merklocaties. Deze koplopers zijn uitgedaagd om het publieksbereik te vergroten door collectieve innovatieacties in onderzoek, marketing en productontwikkeling. De...
Lees meer
Anders of beter?
Innovatie in de creatieve- en cultuursector. Heel goed! Dat hebben we nodig! Maar wat is dat eigenlijk, innovatie? Een innovatie is de succesvolle introductie van iets nieuws in de markt, staat er in de boeken. Een innovatie is succesvol als die uiteindelijk meer...
Lees meer
Hoe overtuig je je financiers
MMNieuws interviewde Anneke Jenniskens en Johan Idema, cultuuradviseurs bij adviesbureau LAgroup. Samen met cultureel organisatiebureau Facta zijn zij de initiatiefnemers van de werk-conferentie IJzersterke Cultuurplannen. MMNieuws vroeg hen naar de aanleiding voor de...
Lees meer
Innovatie & marketing In culturele en creatieve organisaties
Marketing en innovatie zijn twee zijden van dezelfde medaille (vrij naar de resourced based view of the firm). Marketing levert vaak de input voor innovatie, bijvoorbeeld door markt- of trendonderzoek, en zorgt voor de introductie en management van nieuwe producten of...
Lees meer
Pleasure, seeking, pain avoiding
In MMNieuws heerst onder de verschillende auteurs normaliter een gezond competitief sfeertje. Tenminste zo ervaar ik dat. Zo van ‘wie is de slimste’ en ‘wie kan de meeste namen van belangwekkende mensen en nieuwe methodes laten vallen’. Maar...
Lees meer
Denken met een boogje
Creatief denken is denken met een boogje. Creativieit is het doorbreken van patronen, gewoontes en zekerheden. Creativiteit is het bedenken van het idee. Innovatie is daarna werkelijk iets gaan doen met deze ideeën. Zonder creativiteit geen innovatie! Om nieuwe...
Lees meer
Creatieve industrie De deur tot oplossing van de huidige crisis
Tevreden zie ik hoe mijn mijn elektrisch aangedreven auto voorrijdt. Wanneer ik mijn hand op de deurhendel leg, herkent ie mij. De deur wordt ontgrendeld en zwaait geruisloos open, mijn stoel draait zich naar mij toe zodat ik moeiteloos kan gaan zitten. De stoel...
Lees meer