Selecteer een pagina

TiNCK: middelen en mogelijkheden voor marketeers

Algemeen
Eind 2001 richtte de Provincie West- Vlaanderen TiNCK, het Ticket Informatie Cultuur Knooppunt op. Met de creatie van deze structuur schakelde de Provincie haar cultuurcommunicatiebeleid in een hogere versnelling. Gezien de vraag naar een bovenlokaal communicatiekanaal was reeds eerder een Cultuur Communicatie Centrum opgestart. De organisatoren konden met een persoonlijke login hun evenementen aan de cultuurdatabank van het centrum toevoegen. Om deze informatie beter bekend te maken werd de databank aan een website gekoppeld.



Met TiNCK biedt de Provincie de lokale culturele spelers de mogelijkheid om toe te treden tot een ticketingnetwerk. Extern werd ticketingsoftware ontwikkeld op maat van de cultuurcentra. Deze software wordt momenteel op een serverpark beschikbaar gesteld voor de netwerkpartners. Via beveiligde lijnen kunnen zij dan gebruik maken van de applicatie. Organisatoren die hun ticketverkoop voor een specifiek evenement wensen uit te besteden, hoeven niet toe te treden tot het netwerk. TiNCK kan voor hen als distributeur optreden.
Om zowel de communicatie als de ticketverkoop te ondersteunen werd TiNCK uitgerust met een call center voor tien operatoren. Samen met de databases vormt het call center de spil in de mogelijkheden die TiNCK de cultuurmarketeers biedt.

TiNCK als verlengstuk voor de eigen
communicatie en promotie
Op www.tinck.be kan de bezoeker inschrijven op de TiNCK-nieuwsbrief. De geregistreerde abonnees ontvangen dan wekelijks per e-mail een selectie van de activiteiten in de provincie. Dit is een gedroomd medium voor organisatoren om voorstellingen in de kijker te zetten. Of om een nieuw publiek aantrekken door
tickets te verloten onder de lezers.
Jaarlijks gaat TiNCK in op de seizoensprogrammering van de ticketingpartners. De keuze uit het aanbod leidt ertoe dat lezers ook vaak de rest van het programma willen kennen. TiNCK stuurt dan op verzoek een jaarbrochure op. Een dienstverlening waarvoor de lokale marketeer eveneens op TiNCK kan terugvallen.
In het call center kan het publiek informatie vragen over West-Vlaamse culturele evenementen. Het call center is zodoende niet alleen een verlengde van de website, het is ook een extra instrument voor de lokale actoren die van de TiNCK databank gebruik maken. Vooral als de openingsuren van het call center ruimer zijn dan deze van de organisator. Bovendien zijn de operatoren er ook om feedback van het publiek door te spelen naar de partner: foutjes in het programmaboek, opmerkingen over de bereikbaarheid maar ook lovende woorden over de kwaliteit van het spektakel. Bovendien kunnen de medewerkers van het call center ook de klantendatabase van de culturele partner mee up to date houden.

Ticketverkoop: krachten bundelen
Omdat er real time op een gemeenschappelijke database wordt gewerkt, kan het TiNCK call center ook tickets verkopen voor partners. Op die manier beschikken deze over een extra verkoopkanaal dat bijkomende verkoopskansen biedt.
TiNCK handelt ook alle administratie verbonden aan de ticketverkoop af, zoals het bevestigen van bestellingen, het verwerken van
betalingen en het versturen van tickets.
Een belangrijk pluspunt is de internetreserveringsmodule. Door de integratie van het ticketsysteem met de cultuurdatabank kan men van op een evenement dat geselecteerd wordt in de databank onmiddellijk terechtkomen op datzelfde evenement in de ticketreserveringsmodule. De drempel tussen informatie en participatie wordt op die manier gereduceerd tot een paar muisklikken. Dit is voor organisatoren die nog niet over een online verkoopmodule beschikken een extra troef die hun marketingmogelijkheden sterk verruimt.

Toekomst
Door de dagelijkse contacten met de culturele actoren en hun klanten heeft TiNCK goed zicht op de wensen van organisatoren en publiek. Anderzijds verandert het culturele veld in Vlaanderen sterk door de komst van CultuurNet Vlaanderen.
Daarom heeft TiNCK besloten een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met CultuurNet Vlaanderen. Kanalen zoals bijvoorbeeld iDTV vragen een te zware investering maar komen door die samenwerking binnen handbereik. Door de samenwerking kan de Provincie zich meer concentreren op de communicatie dan op de achterliggende technologie.
Zo ontstaat ruimte om ook een off line platform voor de culturele organisatoren te creren. Een bijkomende manier om mensen te bereiken die niet actief van het internet gebruik maken en anderzijds anderen de weg te tonen naar www.tinck.be.
Om de ticketingactiviteiten verder te verfijnen, zal periodiek met de netwerkpartners in een forum overlegd worden over welke ontwikkelingen en/of acties wenselijk zijn. Op die manier wordt de dienstverlening mee onderschreven door het veld.
Tenslotte is TiNCK betrokken bij de uitbouw van de vrijetijdswinkels in Brugge en Tielt. In dit nieuwe concept rond vrijetijdsbesteding kan TiNCK op maat een ondersteunende rol spelen.

Van communicatie naar participatie
TiNCK is er voor de culturele partners en leeft bij de gratie van het publiek. Met het eigen instrumentarium probeert TiNCK de cultuurmarketeers extra troeven te bieden. Per saldo gaat het echter om gemeenschappelijke inspanningen om nog meer mensen de weg naar cultuur in West-Vlaanderen te laten vinden. Want daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.

www.tinck.be
00 32 70 22.50.05

Auteur: Jean-Pierre Prinzie Algemeen cordinator TiNCK jean-pierre.tinck@skynet.be
468

Reactie verzenden

Share This