Selecteer een pagina

Time Windows

Interactieve erfgoedspellen met Mixed Reality-componenten

Advies, Communicatie, Community, Media, Participatie, Toerisme

De ervaringseconomie draait op volle toeren. Bedrijven richten zich op storytelling om hun producten aan te prijzen. Erfgoedinstellingen gebruiken deze technieken als vanzelfsprekend, maar hebben te maken met concurrentie van pretparken en andere uitjes. Ook musea, kastelen en landgoederen willen een aansprekende ervaring bieden. Daarbij maken zij steeds meer gebruik van gamification, bijvoorbeeld met behulp van Virtual en Augmented Reality.

Hoe het begon: Crossroads

Na de realisatie van Museum Escape – een innovatieve, verplaatsbare Escape Room, heeft Novitas Heritage geëxperimenteerd met korte ervaringen en Virtual Reality. In het spel ‘Crossroads’, in feite de eerste Time Window, wordt spelers gevraagd om een tentoonstelling af te bouwen. Hiervoor moeten zij voorwerpen vrij ‘puzzelen’, en uiteindelijk ook een keuze maken tussen verschillende objecten. Hierbij komt in de nabespreking naar voren dat er bij het maken van tentoonstellingen ook een bewuste keuze wordt gemaakt die het verhaal beïnvloedt. Tijdens het spel vinden ze een tablet, waarmee ze dezelfde voorwerpen allereerst in een 3D-foto moeten opsporen. Zodra zij dit gedaan hebben, kunnen ze dankzij een virtuele realiteit rondkijken in het verleden.

Op de achtergrond speelt een fictief narratief mee. De spelers worden namelijk niet zomaar uitgenodigd een tentoonstelling te bouwen. De makers van de Time Windows, Time Labs, gebruikt hen als proefkonijnen in het testen van hun technologie. De gebruiker-als-product komt hierbij ter sprake en zet gebruikers aan het denken. Zij spelen tenslotte een actieve rol in de ervaring.

Romeinse Limes als achtergrond

Één van de ervaringen richt zich op de Limes – de grens van het Romeinse Rijk. De spelers moeten met behulp van de Time Window een aantal kisten open puzzelen, om er zo achter te komen wat er tijdens het leven van een Romeinse soldaat allemaal is gebeurd. Deze soldaat leefde in ons land ten tijde van de Bataafse Opstand. De Time Window kan in dit geval worden gebruikt om historische objecten te scannen, die dan in Augmented Reality meer informatie weergeven.

Het concept dat hierachter schuilgaat, is dat historische en archeologische objecten een verborgen verhaal hebben. Het is de taak van musea en andere erfgoedinstellingen om dit verhaal zichtbaar te maken. Maar tegenwoordig kunnen bezoekers dit best zelf, met behulp van moderne technologie. Dit spanningsveld wordt in deze ervaring zichtbaar gemaakt, door de technologie wederom te presenteren als niet zonder gevaar.

Joerie van Sister & Marc van Hasselt:

Het doel van erfgoedinstellingen is, dat bezoekers hun Mixed Reality-ervaringen vertellen aan vrienden en familie, zodat zij dit ook willen ervaren.

Een tweede ervaring: de Loonse oorlog

Iedereen kent de verhalen over de Slag bij Vlaardingen in 1018, of de moord op Floris V in 1296. Tijdens het ontstaan van het graafschap Holland is er echter nóg een belangrijke gebeurtenis, die wel eens over het hoofd wordt gezien: de Loonse Oorlog (1203-1206). Een spannend verhaal over broederliefde, bloedvetes, ontvoeringen, kruistochten, kortom alle ingrediënten voor een interessante en leerzame geschiedenis uit de Middeleeuwen. Spelers van deze ervaring zullen via de Time Scanner de verhalen van de betrokkenen boven tafel moeten zien te krijgen. Dode objecten komen tot leven in beeld en geluid, zodat de deelnemers kunnen achterhalen hoe deze oorlog kon gebeuren, om uiteindelijk de ultieme vraag te beantwoorden: wie had er nu gelijk? Deze ervaring gebruikt Mixed Reality, doordat de scanner de objecten laat ‘spreken’ en informatie geeft via een touchscreen.

Net zoals bij de voorgaande twee ervaringen, is de nabespreking en de mogelijkheid zelf een beslissing te maken, essentieel. Het doel is dat bezoekers het er op weg naar huis nog eens over hebben, waarna zij aan vrienden en familie vertellen dat zij dit ook willen ervaren!

Time Windows

‘Time Windows’ is ontwikkeld door Novitas Heritage, met hulp van het Rijksmuseum van Oudheden, InCamera, YHEP! Media, Escape Lab, Made by Van Eeden, Turf Real Life Gaming, Interweave en IntoTheMirror. Het project is gefinancierd door de Provincie Zuid-Holland, ClickNL (Fieldlabs Virtual Worlds) en Novitas Heritage. De ‘Time Windows’ zijn op evenementen inzetbaar, neem hiervoor contact op met Novitas Heritage.

Foto’s: Fred Ernst (Foto-1) en Joeri van Sister (Foto-2).

468

Reactie verzenden

Share This