Selecteer een pagina

Tea-seR: slim ingespeeld oP EEn bestaande succesformule

Algemeen
Ongetwijfeld bent u ze al tegengekomen in een van de vele horecagelegenheden. Een onderzetter gebruikt als theehouder met daarop een kunstwerk afgebeeld. Dit nieuwe initiatief van stichting Tea-seR heeft tot doel bij een breed en gevarieerd publiek de aandacht te vestigen op nieuwe en bestaande kunst. Daarnaast is het een ideaal kanaal voor zowel aankomend talent als bekende kunstenaars om een breed publiek te bereiken.


Kunstenaars, musea en galeries gebruiken het idee van stichting Tea-seR ter promotie van hun werk, exposities of tentoonstellingen. Op de kaart staat naast een afbeelding van het kunstwerk een uniek nummer waarmee men op de website van Tea-seR meer informatie kan opzoeken over de desbetreffende kunstenaar of instelling en de boodschap achter het kunstwerk. Op deze link bevinden zich ook telefoonnummers, adressen en verwijzingen naar andere websites. Kunstenaars, musea en galeries kunnen op deze manier voor weinig geld hun werk onder de aandacht brengen. Sponsoractiviteiten brengen een groot deel van de kosten op. Wellicht kan sponsoring op den duur alle kosten dekken.

Het idee ontstond vanuit T-tip: een kaart met daarop een afbeelding van een commercieel doel. Hoewel dit idee, afkomstig van een studente, tijdens de Horecava, de horecabeurs van het jaar 2002, werd bekroond met een Horeca Innovation Award voor beste nieuwe uitvinding, werd er weinig tot geen gebruik gemaakt van deze nieuwe marketingmethode. Stichting Tea-seR pikte het idee voor T-tip op en besloot het te gebruiken voor een goed doel: kunst op zon breed mogelijke manier beschikbaar maken voor een gevarieerd publiek, door het verschaffen van onderleggers aan horecagelegenheden met daarop afbeeldingen van bedrijven en instanties die zich bezighouden met kunst en cultuur.

In juni 2004 is de productie van de Tea-ser van start gegaan. Sindsdien is het clintenaantal gegroeid tot meer dan 45 galerien, musea en kunstenaars. De laatste tijd maken ook steeds meer muzikanten, dansers en fotografen dankbaar gebruik van deze marketingmethode. Er worden steeds meer sponsors aangetrokken om het kostenplaatje op te vullen. Enig criterium voor hun Tea-seR is dat het een creatieve afbeelding is, bij voorkeur van iets dat in enige betrekking staat tot kunst of cultuur. Recentelijk voorbeeld is een sponsoractie in samenwerking met Regio Rotterdam. Tea-seR benaderde het WIK-project van de gemeente Rotterdam. Het Regionaal Bureau Zelfstandigen stimuleerde de plannen van Tea-seR en besloot om een algemene brief te sturen naar alle kunstenaars die geregistreerd staan met informatie over de stichting, met de optie om zelf contact op te nemen met Tea-seR en indien ze genteresseerd waren om van de Tea-seRs gebruik te maken. Stichting Tea-seR kreeg veel reacties van kunstenaars. De actie heeft ook al geleid tot een aantal concrete opdrachten.

Het succes van de Tea-seR ligt allereerst in de promotiemogelijkheden. Daarnaast wordt slim ingespeeld op de behoefte naar een oplossing voor theezakjes die normaal gesproken vlekken veroorzaken op tafels en in asbakken of kopjes terechtkomen.

De Tea-seRs worden gratis aangeboden aan horecagelegenheden, die alleen de verzendhandelingskosten voor hun rekening hoeven te nemen. Al meer dan 400 horecagelegenheden maken dankbaar gebruik van de Tea-seRs, die kompleet met houders en verschillende kunstwerkafbeeldingen geleverd worden. De wekelijkse omloop bedraagt zon 30.000 exemplaren.

Het succes van de Tea-seR is alleen al af te lezen aan het bezoek aan de website en de aanvragen vanuit nieuwe horecagelegenheden en particulieren. Wat voor feedback er is naar de kunstenaars, galerien en musea is nog niet onderzocht. Dit staat wel op de planning, maar hier wordt nog even mee gewacht totdat de stichting wat langer bestaat en een groter marktaandeel bereikt heeft. In de toekomst wil stichting Tea-seR in tijdschriften gaan adverteren, om zo ook het particuliere publiek, dat nu al veel interesse toont, te bereiken.

Auteur: Jeffrey Kemper redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This