Doelgroepen bestaan niet meer. De moderne consument gedraagt zich grillig, onvoorspelbaar en vooral individueel. Niemand is gabber voor het leven. Een nieuw image is overal te koop en met hetzelfde gemak verschijnt de gabber een dag later op school als Street, of...
Lees meer
Het kan eigenlijk niemand ontgaan zijn: belangrijke nieuwe publieksgroepen zoals jongeren lijken zich steeds minder thuis te voelen bij het officile kunstaanbod. Reden voor bijvoorbeeld onze staatssecretaris van cultuur hier eens extra aandacht aan te besteden....
Lees meer
In de tweede helft van de jaren negentig is de culturele belangstelling over het algemeen toegenomen. De sterkste groei zat bij het bioscoopbezoek. De groeiende belangstelling voor cinema uit de eerst helft van de jaren negentig heeft doorgezet. Daarmee lijkt...
Lees meer
Het Amerikaanse Museum of Modern Art (MoMA) en de Engelse Tate Gallery (Tate) behoren tot de best bezochte musea voor moderne kunst. En dat willen ze graag zo houden. Behalve door uitbreidingen proberen MoMA en Tate hun rol als toonaangevende musea zeker te stellen...
Lees meer
MMNieuws wil haar lezers graag betrekken bij twee vaste rubrieken: de Visite cultuur en de Visite Leisure. Is er een nieuw museum bij u in de buurt geopend? Heeft u met uw kinderen genoten van een spectaculaire attractie? Laat het ons weten. Het verslag van een...
Lees meer
In Leiden wordt een nieuwe manier ontwikkeld om erfgoed digitaal te ontsluiten. Aan de basis ligt de overtuiging dat het wezen van cultureel erfgoed bestaat uit een vervlechting van objecten en cultuurhistorische perceptie. Een voorwerp in een museumcollectie is nooit...
Lees meer
De gebruikerVerplaats je om te beginnen in de gebruiker van je website. Wat kan/wil ik daar krijgen/vinden? Is het bruikbaar, betrouwbaar en uniek? Internetgebruikers willen snel en up-to-date informatie. Ze hebben een voorkeur voor een logische structuur en geven...
Lees meer
Gemeenten worstelen met de vraag of ze wel moeten meewerken aan de ontwikkeling van grootschalige bioscopen op afstand van de binnenstad. Het Novam-congres, onlangs in Metropolis in Antwerpen, voedde deze discussie met verschillende opvattingen. Een van de conclusies...
Lees meer
Afgelopen jaar kregen de vijftien vlakke vloer theaters, die zich gebundeld hebben in de VVT (Vereniging van Vlakke Vloer Theaters) een extra subsidie voor professionalisering van hun marketing. Dat is geen luxe, als gekeken wordt naar de budgetten en de bezetting van...
Lees meer
Americana: De dialoog tussen marketing en programmering
Hot item in de kunstsector is op het moment het aantrekken van nieuw publiek. Hoe moet dat? Of liever, hoe doet men dat in Amerika? Getuige de Nederlandse belangstelling werkbezoekjes van niet alleen staatssecretaris Van der Ploeg, maar ook uit Rotterdam slagen...
Lees meer