Selecteer een pagina

Levensgrote twitterfeeds en een eigen community

Gebruik van social media bij Culturalis

Algemeen
Culturalis heeft als opdracht van de gemeente Den Haag om de cultuurparticipatie in de stad te bevorderen, zowel onder beoefenaars als publiek. Culturalis ondersteunt en adviseert amateur-kunstbeoefenaars op vele manieren. Vorig jaar opende het Culturalis Theater haar deuren in de Haagse Schilderswijk. Voor Hagenaars met een passie voor muziek, dans, theater, comedy of een mengvorm daarvan heeft Culturalis een aantal programma’s ontwikkeld in het theater. Hier kunnen Hagenaars naar komen kijken en zelf ook actief aan meedoen. De organisatie is daarom voortdurend op zoek naar deelnemers en publiek voor uiteenlopende programma’s. Hilje Wolfson en Michael Tedja leggen uit met welke middelen zij de Culturalis community benaderen.

De marketing- en communicatiestrategie van Culturalis is gebaseerd op het opbouwen van een uitgebreide fanbase, gecombineerd met een intensief gebruik van social media zoals Hyves, Twitter, Facebook, Flickr en SMS. Het gebruik van social media is niet alleen goedkoop en effectief, het geeft je de mogelijkheid om in gesprek te gaan met je doelgroepen en je fanbase snel en gericht uit te bouwen. Maar dan heb je wel een aantal randvoorwaarden nodig.

Een schoon databasebestand
Met de opening van het Culturalis Theater is het bestaande relatiebestand opgeschoond en gekoppeld aan een ticketingapplicatie en planningssysteem (SRO – www.event-ticketingsoftware.com), waarmee we heel gericht kunnen ‘targetten’ binnen onze eigen ledendatabase. Tijdens het opschonen van de database zijn interessegebied, email en mobiele nummers in kaart gebracht, en zijn marketingacties opgezet om het aantal adressen flink uit te breiden. Met behulp van Constant Contact (www.constantcontact.com), kunnen gepersonifieerde en in de huisstijl vormgegeven digitale nieuwsbrieven verstuurd worden aan selecties uit het bestand. Na afloop kun je direct statistieken opvragen over het aantal geopende emails en het aantal personen dat ook daadwerkelijk doorklikt. De helpdesk geeft per email en chat advies op maat over hoe je de response kunt verbeteren. Geregeld sturen we bepaalde groepen SMS-berichten als reminder voor een evenement en om kaarten te kopen. In de praktijk blijkt dit middel vooral aan te slaan bij jongeren die interesse hebben in dans. Een SMS-bericht dat één dag voor het wekelijkse dansprogramma Wednesday Danceday wordt verstuurd, zorgt voor veel herhaalbezoek. Belangrijk is wel dat mensen zich altijd makkelijk kunnen afmelden voor deze dienst, anders kan het irritatie opwekken wat voor negatieve branding kan zorgen.

Voldoende fans
De Culturalis fanbase werd ook snel uitgebreid door gericht te adverteren op de social media kanalen. Hierbij linken we naar een aangemaakt agenda-item op de kanalen Hyves en Facebook, met een link naar de website. Het linken op deze manier werkt stimulerend naar de Culturalis community, omdat leden kunnen laten zien dat zij het evenement willen bezoeken. Zij kunnen hun eigen netwerk ook uitnodigen, wat kan resulteren in nieuwe leden. Voor het adverteren via deze kanalen kun je targetten op basis van woonplaats, leeftijd en interessegebied. Wij adverteren gericht onder Hagenaars met een interesse in comedy en nodigen hen uit voor de maandelijkse Culturalis Comedy Club. In een week hebben ruim 76.000 mensen op Hyves de advertentie gezien en meer dan 100 mensen hebben doorgeklikt naar de website. Het adverteren op Facebook bevalt nog beter, omdat je daar alleen betaalt voor het aantal klikken en niet voor het aantal mensen dat de advertentie ziet. Bij deze vorm van adverteren kun je zelf bepalen welk maximumbedrag je wilt besteden en daarmee de kosten goed in de hand houden. Wij waren nog geen 100 euro kwijt voor de comedy advertentiecampagne. De resultaten zijn goed meetbaar in de statistieken die worden aangeboden en je bereikt snel een grote groep geïnteresseerden. En niet onbelangrijk: de zaal was uitverkocht!

Experimenteren en partners zoeken
Elke dinsdagavond kunnen jongeren uit de Schilderswijk tijdens Doe je Dinsdag hun talenten ontdekken en ontwikkelen in het theater. Voor Doe je Dinsdag werken we veel samen met sleutelfiguren uit de wijk die hun eigen achterban meenemen naar de avond. Door bezoekers en deelnemers wordt ter plekke intensief getwitterd, helemaal sinds er levensgroot (drie meter diagonaal) op de muur van de foyer een twitterfeed (Twitter widget) wordt geprojecteerd. Wat is leuker om direct je eigen tweets op een programma terug te lezen? Voor deze doelgroep is er ook een eigen Doe je Dinsdag Hyves in de lucht, waarop regelmatig door Culturalis, maar ook door de deelnemers foto’s, films en krabbels worden geplaatst. Voor het maandelijkse Culturalis Open Podium werken we samen met de regionale omroep. In dit eerste stadium van onze samenwerking streamt Omroep West de video-opnames van het Culturalis Open Podium podium via hun website, die dagelijks bezocht wordt door gemiddeld 40.000 bezoekers. Omdat zij met name wat oudere bezoekers trekken en verjonging zoeken, en wij juist niet alleen jongeren willen bereiken, kan deze kersverse samenwerking veel gaan opleveren.

De juiste kennis
Deze zaken waren niet mogelijk zonder de juiste kennis in huis, en daarom heeft Culturalis sinds kort een echte communitymanager in dienst. Een ongekende luxe, maar wel broodnodig wil je echt met communities aan de slag gaan. Ook werken we met stagiaires van de opleiding Communicatie & Multimedia Design, en ook dat levert veel op. Want het moet wel gezegd worden: de inzet van social media biedt de nodige voordelen, maar is ook erg arbeidsintensief. We zijn volop aan het experimenteren en hebben de nodige kinderziektes te gaan. Maar social media zijn in onze organisatie niet meer weg te denken!

Auteur: Tekst: Hilje Wolfson & Michael Tedja Hilje Wolfson is Hoofd Communicatie en Michael Tedja is Community Manager bij Culturalis (michaeltedja@culturalis.nl).
468

Reactie verzenden

Share This