Selecteer een pagina

Inventarisatie marketingnetwerken

Algemeen
MMNieuws maakte voor dit nummer, waarin nieuwe marketingtechnieken centraal staan, een inventarisatie van marketingnetwerken in de Europese cultuursector. Er is een diversiteit aan netwerken met hun eigen doelen, grootte en mate van formaliteit. Hieronder vindt u een selectie. Naast contactgegevens en aankomende congressen leest u wat de doelen zijn en hoe u eventueel lid kunt worden. Zoals vermeld is dit geen volledig overzicht, u kunt contact opnemen met de redactie voor aanvullingen of correcties op deze inventarisatie (redactie@mmnieuws.nl).


Sectie PR & Marketing
De Nederlandse Museumvereniging (NMV)

Doel: Doel is het bevorderen van de professionalisering van museummedewerkers, die werkzaam zijn op het gebied van public relations, marketing, communicatie, sponsoring, pers en publiek. De sectie wil dit bereiken door een platform en ontmoetingsplek te zijn voor mensen die werkzaam zijn in de museumsector. Naast kennisuitwisseling is er gelegenheid voor het onderhouden van contact met collegas.

Lidmaatschap: Musea kunnen lid worden van de Nederlandse Museumvereniging, medewerkers van de musea die lid zijn en die zich bezig houden met pr & marketing kunnen zich opgeven als genteresseerde voor deze sectie. Zij worden op de hoogte gehouden van de activiteiten van de sectie.

Activiteiten & congressen: Ronde tafeldiscussie Never bite the hand that feeds you
Locatie: Stedelijk Van Abbemuseum,
Bilderdijklaan 10 Eindhoven, 040-2381000
Datum: 23 april 2004 14.00 -16.00 uur
Voor meer informatie over sectiemiddagen en de tweejaarlijkse studiereis zie website

Contact: Danil Bouw (voorzitter bestuur)
p/a Nederlandse Museumvereniging
Postbus 2975, 1000 CZ Amsterdam
+31 (0) 20 – 5512923, +31(0) 20 5512901
www.museumvereniging.nl

Platform City Dressing

Doel: In dit platform komen vertegenwoordigers samen van verschillende organisaties die te maken hebben met cultuur en promotie in Rotterdam. Doel is de bezoeker van Rotterdam via buitenreclame te laten weten wat er te doen is op het gebied van cultuur en sportevenementen en tegelijkertijd het straatbeeld te verlevendigen. De organisaties hebben zich verenigd in dit platform om langs elkaar heen werken te voorkomen en een goede inventarisatie te krijgen van vraag en aanbod, tegelijkertijd heeft het platform een netwerkfunctie.

Activiteiten & congressen: De deelnemende organisaties komen een paar keer per jaar bij elkaar om te inventariseren welke evenementen er op stapel staan en om te netwerken.

Lidmaatschap: Organisaties die deelnemen zijn Stichting City Rotterdam, Rotterdam Marketing en Rotterdam Festivals.

Contact: Guus van der Werff
Stichting City Rotterdam
Postbus 30033, 3001 DA Rotterdam.
+31 (0)10 – 2051510, +31 (0)10 2051594
info@rotterdam-marketing.nl

Rotterdam Marketing, Rob Bartels
Postbus 30033, 3001 PA Rotterdam

Netwerk Communicatie en Marketing

De Kunstconnectie

Doel: De Kunstconnectie is een branchevereniging waarbij instellingen zijn aangesloten die zich bezig houden met kunsteducatie en kunstparticipatie. Doel van de vereniging is onder andere collectieve belangenbehartiging van de leden. Dit werkt goed in de vorm van dit uitwisselingsnetwerk waarbinnen kennis, ideen en ervaringen worden uitgewisseld.

Lidmaatschap: De branchevereniging heeft de rol van ambtelijk secretaris en motor voor het netwerk op zich genomen. De leden van het netwerk zijn veelal werkzaam bij lidinstellingen.

Activiteiten: De leden komen drie keer per jaar fysiek bijeen. Het gezamenlijke kennisniveau wordt verhoogd door onderwerpen te bespreken die aangedragen worden door het netwerk zelf, er worden cases besproken en tips uitgewisseld. Buiten de bijeenkomsten om hebben de leden van het netwerk ook contact, telefonisch, via e-mail of sinds kort via het extranet.

Contact: De Kunstconnectie
Netwerk Communicatie en Marketing
Henritte Sulmann (amb. secretaris)
Lucasbolwerk 11, 3512 EH Utrecht
+31 (0)30 – 2303740, +31 (0)30 – 2303749
info@dekunstconnectie.nl
www.dekunstconnectie.nl
Associatie Culturele Marketing en
Communcatie (ACMC)

Doel: Dit genootschap is een sectie van GVR (Centrum voor Marketingcommunicatie) die zich richt op het deelgebied culturele marketing en communicatie. Doel is het bevorderen van een positieve en kwalitatieve ontwikkeling van de culturele marketing en communicatie; het behartigen van belangen van de leden; het creren van een platform/ontmoetingsplaats voor gedachte-uitwisseling tussen marketing- en PR functionarissen in de profit- en non-profit branche;

Lidmaatschap: Betaald lidmaatschap voor instellingen en personen die voldoen aan door de GVR en ACMC gestelde voorwaarden.

Activiteiten: ACMC Congres Succesvol samenwerken. Onderwerp: collectieve marketing
Locatie: Museum Boijmans Van Beuningen Museumpark 18-20, 3015 CX Rotterdam
+ 31 (0) 10 44 19 400. Datum: 7 juni 2004
Voor meer informatie over symposiums,
themalunches en -borrels zie website.

Contact: GVR sectie ACMC
Postbus 2522, 1000 CM Amsterdam
+31 (0)20 – 6699777, +31 (0)20 – 6693738
Henriette de Waal henriette@gvr.nl
www.gvr.nl

Programmering Platform
Podiumkunsten (PPP)
Vereniging van Schouwburg- en
Concertgebouwdirecties (VSCD)

Doel: Het Programmerings Platform Podiumkunsten is een initiatief van de vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) samen met andere theaterorganisaties. Doel is versterking van de dialoog tussen aanbieders en afnemers over de kwaliteit van het aanbod.
Het platform is georganiseerd in zeven commissies die het aanbod binnen hun podiumkunststroming inventariseren. Als er een goed overzicht van dit aanbod is, komt de commissie bijeen om gedachten en opvattingen daarover uit te wisselen. Zodra de resultaten per commissie bekend zijn, krijgt de VSCD een goed realistisch totaalbeeld van het aanbod van de podiumkunsten. Het streven is dat beeld te verspreiden onder de eigen leden, leden van andere belanghebbende organisaties en de beleidsmakers van de overheden op rijks-, provinciaal en lokaal niveau.

Lidmaatschap: Leden van de diverse commissies worden gevraagd zitting te nemen. Het zijn voornamelijk programmeurs of directeuren van lidorganisaties.

Activiteiten: Het verrichten van onderzoek. Publiceren van de onderzoeksuitkomsten in een themanummer van de VSCD-uitgave van april 2004.

Contact: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties VSCD
Programmerings Platform Podiumkunsten (PPP)
Johannes Vermeerstraat 55,
1071 DM Amsterdam
+31 (0)20-6647211, +31 (0)20 – 6752691
info@vscd.nl
www.vscd.nl

Stichting Bureau Promotie
Podiumkunsten (BPP)
Vereniging van Schouwburg- en
Concertgebouwdirecties (VSCD)

Doel: De stichting is verwant aan de VSCD, maar vooral een zelfstandige organisatie. Doel is meer aandacht en publiek voor de podiumkunsten te trekken door enerzijds zelf projecten te organiseren die bijdragen aan de collectieve promotie en anderzijds door ondersteuning te bieden aan podia en individuele producenten om de kwaliteit en omvang van de marketinginspanningen binnen de sector te vergroten.

Activiteiten: De stichting ontwikkelt en steunt promotieactiviteiten met als einddoel het werven van meer publiek. Dit is bij sommige projecten heel direct (Theater & Concertbon, de Nationale Jeugdtheaterdagen) en bij andere projecten indirect (publiciteitsbeurs, kennis- en expertisecentrum).

Contact: Bureau Promotie Podiumkunsten
Johannes Vermeerstraat 55
1071 DM Amsterdam
t +31 (0) 20 – 664 72 11, f +31 (0) 20 – 675 26 91
info@promotiepodiumkunsten.nl

Erasmus Genootschap voor
Cultuurmanagement (EGC)
Doel: Het Erasmus Genootschap voor Cultuurmanagement is opgericht om kunst- en cultuurmanagement in Nederland te bevorderen door middel van een netwerk van leden. Het Kunstmanagementloket van EGC bemiddelt tussen culturele opdrachtgevers, cultuurmanagers en EGC-leden. Doel is kunst- en cultuurmanagement in Nederland te bevorderen door cultuurmanagers met elkaar in contact te brengen, te bemiddelen tussen culturele opdrachtgevers en cultuurmanagers en door het bevorderen van de discussie over kunst- en cultuurmanagement.

Lidmaatschap: Betaald lidmaatschap voor alle genteresseerden in kunst- en cultuurmanagement in Nederland. Onderscheid wordt gemaakt bij leden, zo heb je aspirant-leden en volwaardige leden.

Activiteiten: Er worden lezingen over kunst- en cultuurmanagement georganiseerd. Via het Kunstmanagementloket wordt bemiddeld tussen culturele opdrachtgevers, cultuurmanagers en EGC-leden.

Contact: Erasmus Genootschap voor Cultuurmanagement
P/a Crispijnstraat 46, 2513 SJ s-Gravenhage
erasmusgenootschap@masdorp.nl
www.erasmusgenootschap.nl

Platform Cultuurtoerisme
Nationaal Contact Monumenten (NCM)
Doel: Het Platform Cultuurtoerisme is opgericht met als doel de dialoog tussen de toeristische en de erfgoedsector op gang te houden door middel van het uitwisselen van kennis en ervaring en het signaleren van onderwerpen die nader onderzoek wensen. Door te kijken naar best practices kan er geleerd worden van elkaars initiatieven en producten. Zo gaat er geen geld en tijd verloren aan langs elkaar heen werken.

Lidmaatschap: Deelname aan het platform is op uitnodiging. Op dit moment nemen er 12 vertegenwoordigers van musea, monumenteninstellingen, archieven en archeologische diensten als ook toeristische instellingen uitgenodigd deel aan het overleg.

Activiteiten: Het streven is een keer per jaar een congres/studiebijeenkomst te organiseren.

Contact: Nationaal Conctact Monumenten
Herengracht 474, 1017 CA Amsterdam
+31 (0) 20-6277706

Amsterdams Uitburo Culturele
Overleggen
Amsterdams Uitburo (AUB)

Doel: Het Amsterdams Uitburo (AUB) is een service- en marketingorganisatie die tot doel heeft zo veel mogelijk mensen te stimuleren uit te gaan in cultureel Amsterdam.
Het Secretariaat Culturele Overleggen biedt secretarile ondersteuning aan verschillende overlegorganen van Amsterdamse culturele instellingen. Ook de directie van het AUB participeert actief in de overleggen:

– ACI Directieoverleg Amsterdamse Culturele Instellingen koepeloverleg voor Amsterdamse culturele sector, belangrijk aanspreekpunt voor gemeente Amsterdam.

– AKC Amsterdamse Kunstencoalitie – overleg tussen vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, de overheid en de kunstsector.

– KVV Kunst van Vooruitzien doel is verhogen van het ambitieniveau voor kunst en cultuur van de Amsterdamse politiek door het opstellen van een beleidsvisie voor de lange termijn. Initiatiefnemers (culturele sector, bedrijfsleven en wetenschap) hebben overleg met gemeente Amsterdam.
www.kunstvanvooruitzien.nl

– OAT Overleg Amsterdamse Theaters doel is belangenbehartiging van de Amsterdamse theatersector door tweemaandelijks overleg waar informatie wordt uitgewisseld door de deelnemers.

– OKTA Overleg Kleine Theaters Amsterdam doel is belangenbehartiging van de Amsterdamse buurttheaters op stadsdeelraadniveau.

– OAM Overleg Grote Amsterdamse Musea doel is belangenbehartiging van de Amsterdamse musea door tweemaandelijks overleg waarin informatie wordt uitgewisseld door de deelnemers.

– OKAM Overleg Kleine Amsterdamse Musea doel is belangenbehartiging van de kleine Amsterdamse musea op stadsdeelraadniveau.

– PAT Platform Allochtonen, Theaters en Musea doel is participatie van allochtonen bij Amsterdamse kunstinstellingen te vergroten en deze instellingen te betrekken bij niet-westerse kunstuitingen. Overleg over programmering, publiekswerving en personeel.

– MOAT Marketing Overleg Amsterdamse Theaters vertegenwoordigers van Amsterdamse theaters overleggen regelmatig over marketing en ticketing.

– TOAT Ticketing Overleg Amsterdamse Theaters overleg over onderwerpen als theater, toeslagenbeleid, tickets etc.

– MOAM Marketing Overleg Amsterdamse Musea periodiek overleg tussen marketingmedewerkers van de Amsterdamse musea. Doel is uitwisseling van kennis en ervaring, afstemming tarieven etc.

Lidmaatschap: Marketingmedewerkers van de desbetreffende organisaties nemen deel aan de overleggen.

Activiteiten: Binnen de overleggen wordt ongeveer zes keer per jaar gesproken over de diverse onderwerpen. Verslaglegging is voor intern gebruik.

Contact: Amsterdams Uitburo (AUB)
Mw. M. Bentz van de Berg, secretaris
Kleine-Gartmanplantsoen 21
1017 RP Amsterdam
+31 (0)20 – 6211311, +31 (0)20 – 6211312
aub@aub.nl
www.aub.nl

Uitmarketingclub
Doel: Tijdens bijeenkomsten georganiseerd door de provincie Brabant bleek dat er een behoefte is aan een netwerk waarin concrete kennis en ervaring wordt gedeeld en waarin creatieve projecten worden ontwikkeld. Het netwerk voor vrijetijdsmarketing wil samenwerking en kennisuitwisseling van de leden op het gebied van vraag en aanbod van vrijetijdsproducten bevorderen.

Lidmaatschap: Lid worden kan op persoonlijke titel of als organisatie en is tot 2005 gratis. Leden werken in de culturele en vrijetijdssector in Brabant en dienen publieksgericht te (willen) werken en een actieve bijdrage te leveren aan activiteiten.

Activiteiten: Er zijn drie medewerkers die verschillende diensten bieden voor steunpuntorganisaties en leden.

Contact: Uitmarketingburo
Postbus 90114,
5000 LA Tilburg
+31 (0) 13- 465 1233
info@uitmarketingburo.nl

Netwerk Cultuur Marketing
Doel: Het belangrijkste doel van de leden is elkaar op de hoogte te houden van activiteiten. Daarnaast worden actuele kwesties besproken die zich op het gebied van cultuurmarketing voor doen. Het netwerk richt zich op kennisuitwisseling en deskundigheidsbevordering en speelt informatie door, waarover de leden vanwege hun uiteenlopende posities in het culturele circuit beschikken.

Lidmaatschap: Het netwerk bestaat uit negen freelancers die op onregelmatige basis bij elkaar komen. Deze samenstelling staat vast.

Activiteiten: Om de twee maanden komen de leden bij elkaar voor netwerkbijeenkomsten. Daarnaast is het netwerk bezig met het ontwikkelen van een campagneprijs op het gebied van marketing en communicatie in de culturele sector.

Contact: Meer informatie en contactgegevens op www.marcconsult.com (via diensten’)

Audiences Europe Network (AEN)
Audiences Europe Network is het eerste internationale netwerk dat exclusief focust op de relatie tussen cultureel aanbod en publiek. In het bijzonder op cultuurmarketing en publieksontwikkeling in al haar aspecten. Audiences Europe is er vooral voor de professionals en bestuurders in culturele instellingen en organisaties. Audiences Europe heeft tevens de intentie om strategische relaties uit te bouwen met andere culturele netwerken.

Doel: Grensoverschrijdende praktijkontwikkeling, kennis- en ervaringsuitwisseling zijn de belangrijkste doelstellingen.

Missie: To facilitate positive change in the ways in which the cultural sector across the continent engages with audiences. It has been developed by a team from nine European countries and provides a place for ideas, inspiration and short cuts to best practice.

Lidmaatschap: Kunst- en cultuurorganisaties kunnen lid worden. Het netwerk biedt informatie over publiekswerving tijdens netwerkbijeenkomsten en door uitwisseling van informatie binnen het netwerk van contacten.

Activiteiten & congressen: Tijdens het internationaal congres; Bridging the Gap between Culture and the public (31 maart – 2 april 2004, York GB), werd het officile startsein gegeven voor Audiences Europe Network

Contact: Contactpersonen:
Susie Hargreaves:
susie@audiencesyorkshire.org.uk
Johan Moerman:
johan@rotterdamfestivals.nl
(directeur van RotterdamFestivals)
Margot Geren: margotBrotterdamfestivals.nl
www.audienceseurope.net

Arts Management Network (AMN)
AMN is een internationaal netwerk met een informatiedienst voor vooral management professionals in de kunst- en cultuursector wereldwijd.

Doel: Professionalisering van de culturele sector door het verzamelen en verstrekken van informatie over kunstmanagement voor studenten, sprekers en professionals. Het samenbrengen van internationale organisaties tot een netwerk. Bevorderen van de relatie tussen het bedrijfsleven en culturele organisaties.
Het netwerk levert diensten waarvoor betaald moet worden, bijvoorbeeld een vacaturebank, een online tijdschrift en een handboek voor financin in de cultuursector.

Lidmaatschap: Kernleden zijn de 40 correspondenten, iedereen kan zich verder aanmelden bij de website als gebruiker.
Activiteiten & congressen: Voor de correspondenten worden overleggen en workshops georganiseerd. In de toekomst zullen er seminars, workshops en conferenties voor genteresseerden aangeboden worden.

Contact: Kulturmanagement Network
Dirk Schtz & Dirk Heinze GbR
Paul-Schneider-Str. 17, D-99423 Weimar
Postbox PF 1198, D-99409 Weimar
+49 (0)70000 – 585887,
+49 (0) 1212 510 – 550 609
info@artsmanagement.net
www.artsmanagement.net

Arts Marketing Association (AMA)
Arts Marketing Association is voor iedereen die zich bezig houdt met het promoten van kunst. De AMA heeft meer dan 1800 leden die actief participeren in professionele ontwikkelingsmogelijkheden om hun werkkennis te verbeteren. De AMA geeft professionele ondersteuning aan haar leden en heeft een internationaal netwerk van leden die werkzaam zijn in de kunstensector. De visuele en beeldende kunst, musea, podium kunsten (performing and combined arts), film, cinema en literatuur zijn alle vertegenwoordigd.

Doel: De AMA wil de professionele ontwikkeling van haar leden ondersteunen en heeft verschillende middelen ontwikkeld om dit doel te bereiken.

Lidmaatschap: Verschillende betaalde lidmaatschapsvormen: individueel lidmaatschap, bedrijfslidmaatschap en internationaal lidmaatschap.

Activiteiten & congressen: AMA conferentie 2004 How does your garden grow? Developing audiences for the arts.
Locatie: Belfast Waterfront Hall, Belfast
Datum: 21 – 23 juli 2004
Voor meer seminars, workshops, day events, symposia, zie website.

Contact: Arts Marketing Association AMA
7a Clifton Court, Clifton Road,
Cambridge CB1 7BN, United Kingdom
+44 (0)1223 – 578078, +44 (0)1223 – 578079
info@a-m-a.co.uk
www.a-m-a.co.uk

De redactie staat open voor suggesties om deze inventarisatie aan te vullen of te corrigeren. U kunt mailen naar:
redactie@mmnieuws.nl

Auteur: redactie
468

Reactie verzenden

Share This