Selecteer een pagina

Een mooie website,een fijne blog, maar waar blijven de bezoekers?

Algemeen
Ook cultureel genteresseerden maken steeds vaker gebruik van het internet. Toch vinden zoekers vaak niet waar ze naar zoeken en zijn culturele websites moeilijk te vinden. Ann Laenen en Stefan Kolgen leggen uit waar dat door komt en wat eraan te doen valt.


Volgens de recente Internet World Stats gegevens1 telt Belgi sinds 11 januari 5,1 miljoen internauten of 48,5% van de Belgische bevolking. Nederland telt 10,8 miljoen internetters, of 65,7% van de Nederlandse bevolking. Daar waar het aantal internauten in Nederland 50/50 verdeeld is tussen mannen en vrouwen, ligt het percentage mannelijke internauten van 18 en ouder in Belgi nog net iets hoger dan hun vrouwelijke collegas (55 tov 45%). Deze surfers blijken vooral interesse te hebben voor informatie over algemeen nieuws, muziek en reizen. Opvallend is ook de stijgende interesse naar cultureel nieuws. Hierbij speelt voor wat het culturele nieuws betreft gender, zowel in Belgi als Nederland, niet echt een rol. Al zijn vrouwen net iets meer dan mannen op zoek naar culturele informatie, en doen ze dat vaker dan hun mannelijke collega internetgebruikers.
Mooie en bemoedigende cijfers, zeker wat het maandelijks en wekelijks zoeken naar culturele informatie betreft. Helaas blijkt er nog een kloof te bestaan tussen de zoekende culturele internaut en die culturele informatie. Wat de Haan en Huysman in 20022 en Bauwens & Nulens in 2005 reeds aanhaalden, wordt nog maar eens bevestigd door deze nieuwe gegevens (www.escape-reports.com/; BIM 15 www.insites.be): de bezoekers van culturele sites blijven op hun honger zitten. Ze zijn minder dan tevreden over de aangeboden informatie en vragen naar een uitbreiding ervan. Toch merken we dat er het laatste jaar een duidelijke kentering merkbaar is vanuit de sector in de zoektocht naar een diepgaander, ruimer en als het kan ook interactiever informatieaanbod voor hun virtuele bezoekers (zie discussies studiedag virtuele cultuurparticipatie3).

Deze vaststelling heeft enerzijds te maken met de mogelijke drempels waartegen men in de culturele sector aankijkt. Anderzijds worden heel wat culturele websites moeilijk gevonden op het web. Over de mogelijke drempels werd uitvoerig geschreven in vorige artikels en nummers (zie onder meer het vorige nummer van MMNieuws rond Web 2.0), in de paper van Bauwens en Nulens (Steunpunt re-creatief Vlaanderen, 20054), in publicaties rond eCultuur in Vlaanderen en Nederland en in het verslag van de studiedag rond virtuele cultuurparticipatie. Laten we daarom hier nu even de tweede vaststelling van naderbij bekijken.

Er wordt vaak veel tijd en energie genvesteerd in het maken van de nieuwe site, de podcast, de weblog, maar daarbij blijft een belangrijk aspect liggen: de webmarketing. Want wat je ook doet op het internet, denk eraan om ook een webbased marketing / communicatieplan uit te werken of te laten uitwerken door een gespecialiseerd bedrijf. Daarmee bedoelen we: weblogs aanmelden bij Technorati en bij gelijkgestemde blogs, zorgen dat je RSS feeds goed zijn, zorgen dat je tags goed zijn, zien dat je POD- en VODcasts zijn aangemeld bij onder meer iTunes, aanmelden bij Google en allianties aangaan met andere (priv) webloggers die dichtbij jouw thema staan. Want hoe meer mensen naar jouw site of blog linken, hoe hoger die site of blog in de ranking van de zoekmachines komt te staan en hoe makkelijker men die site of blog vindt.

SEO, of zorg ervoor dat je gevonden wordt
E-marketing is belangrijk, maar het eerste waar je voor moet zorgen is dat je site gevonden wordt. SEO of Search Engine Optimalisation is een cruciaal onderdeel van de Search Engine Marketing. En daarmee raken we aan het punt waarmee je marketing/communicatieplan staat of valt; je moet ervoor zorgen dat je webstek gevonden wordt via de zoekmotoren. Je wilt immers dat ook potentile bezoekers aan je instelling jouw informatie tegenkomen op het web. Ervaring leert dat er hier vaak al n en ander aan schort. De site is meestal wel aangemeld bij zoekmotoren zoals Google, maar:
vaak kan de indexering beter, want de Title-tags (meta informatie over de pagina gelinkt aan een webpagina) zijn voor de hele website dezelfde. Zo weet je als internaut niet waarover de pagina gaat als je hem tegenkomt binnen je zoekresultaten. En zo zal jouw site minder frequent voorkomen in de zoekresultaten, omdat de informatie die je meegeeft te eenzijdig is. Dus door een korte omschrijving, een titel en keywords toe te voegen in de HTML van elke pagina word je vaker en beter gevonden. En de internaut die jouw link via bijvoorbeeld Google gevonden heeft, weet onmiddellijk wat hij mag verwachten als hij op de link klikt (zie voorbeeld www.hetpaleis.be).
er wordt geen sitemap aangemaakt. Niet alleen het aanbrengen van title-tags is belangrijk om op een goede en veelvuldige manier in de zoekresultaten te verschijnen. Ook het aanmaken van een sitemap zorgt ervoor dat je webstek beter gevonden wordt. Google zet je webmaster hiervoor op weg via de webmasters tools (www.google.com/webmasters/) en programmas, zoals de free software phpsitemapNG (enarion.net/google/phpsitemapng/) je helpen bij het genereren van zon sitemap.
en worden fotos van informatie voorzien die niet verstaanbaar is voor de internaut en de zoekrobots. Ook hier is het de kunst om je fotos de juiste informatie mee te geven (zowel in de foto als in de ALT tekst bij de foto), zodat ze vaak en makkelijk gevonden worden.

Linkdichtheid, RSS en webservices
Staan al je tags goed, en is de informatie op je site juist gendexeerd dan zal jouw webstek al iets sneller en efficinter in de zoekresultaten opduiken. Toch is er meer nodig om je site een goede ranking te geven binnen deze resultaten. Dit kan door ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk naar jouw site of blog gelinkt wordt. Enkele tips om je linkdichtheid te verhogen:

het ligt voor de hand, maar vraag al je partners om naar jouw webstek door te linken. Zit er een partner bij, die reeds hoog in de ranking van de zoekmotoren staat, dan zal dat ook jouw plek binnen de zoekresultaten ten goede komen5.

zorg dat er zo veel mogelijk externe links naar je site teruglinken. Kies daarom als je een weblog of podcast opstart voor een tweede webadres en zorg dat dit adres verwijst naar je hoofdwebsite.

implementeer RSS-feeds in je site. Het zorgt voor internetverkeer van en naar je webstek. Je kan ze linken aan korte nieuwsitems, beelden en informatiedeeltjes op je website die vaak wisselen. Het is een toepassing van de internetmetataal XML.
RSS-bestanden worden veelal gebruikt om een webpagina in syndicatie te brengen. Gegevens van de website worden omgezet in een formaat zodat andere sites deze informatie automatisch in hun eigen omgeving kunnen tonen. Het is niet helemaal duidelijk waar de afkorting voor staat. Volgens sommigen staat de afkorting voor RDF Site Summary of Rich Site Summary. De meest gangbare verklaring is Really Simple Syndication. RSS wordt vooral gebruikt bij weblogs of nieuwssites om gebruikers telkens op de hoogte te kunnen houden van het laatste artikel of nieuws. RSS is volledig opt-in; de ontvanger abonneert zich dus zelf op de informatie die hij/zij via RSS wil ontvangen. RSS-feeds worden gelezen binnen een RSS-reader (die zit nu al standaard in internet browsers zoals Firefox), en dus niet in de gewone e-mail box, wat het gevaar voor spam, filtering en ongewild verwijderen van berichten uitsluit. RSS heeft met andere woorden nog een voordeel, want het gebeurt steeds vaker dat E-Zines en e-mail uitnodigingen niet meer gelezen worden, juist omdat ze wegzakken in de mailbox. Aangezien de ontvanger bepaalt wanneer hij zijn RSS-abonnementen doorkijkt, zal hij/zij het nieuws dat aan RSS gekoppeld is dus niet missen.

servertoepassingen die data uitwisselen via XML worden ook wel eens Web Services genoemd. Biedt je zon open toegang op je data aan, dan kunnen derden hiervan gebruik maken en jouw data op een dynamische manier in hun eigen website integreren. Neem bijvoorbeeld www.librarything.com. Deze site laat toe je eigen bibliotheek online te beheren. Je begint een titel van een boek in te geven en de rest wordt automatisch aangevuld, omdat de site gebruik kan maken van informatie uit Amazon.com en enkele grote Amerikaanse bibliotheken. Hier zijn web services in volle actie. Maar meer hierover in de toekomst dus.

Webbased promotie via Google Adwords
(SEA: Search Engine Advertising)
Het effect van een goede indexering en linkdichtheid wordt nog versterkt door een gerichte webpromotie. De verschillende tools kunnen in combinatie met elkaar gebruikt worden. Een efficinte manier om je site, een project en/of een blog een extra duwtje in de rug te geven, zijn de Google Adwords6 (in tekst en in banner-vorm). Het gaat om de gesponsorde links die je rechts van de zoekresultaten bij Google tegenkomt. Hierbij worden een aantal trefwoorden gelinkt aan een tekstuele advertentie op de paginas met zoekresultaten die overeenkomen met dat trefwoord.

Naast de zoekpaginas van Google zelf bestaat er tevens een heus content-netwerk waarop geadverteerd kan worden. Het gaat hier meestal om gewone sites of weblogs, waarbij de eigenaars van deze sites toestaan dat er klikbare advertenties getoond worden. Het systeem is eenvoudig. De gebruiker maakt een account aan en start een campagne op. Deze campagne kan uit tekst- en beeldadvertenties bestaan en is gelinkt aan de gekozen keywords. Adwords laat toe om verschillende campagnes tegelijk te laten lopen en deze stop te zetten en/of opnieuw te starten wanneer men wil. De gebruiker bepaalt zelf hoeveel hij per dag aan de lopende campagne(s) wil spenderen. Er wordt betaalt per click. Is het dagbudget opgebruikt, dan verdwijnt de link voor die dag. Het bedrag per click wordt bepaald door het spel van vraag en aanbod. Een keyword kan duur zijn. Hier bepaalt de hoogste bieder. De lijst van keywords kan steeds worden bijgestuurd en je kan een campagne stopzetten en weer opstarten wanneer je wil.

Dit zijn slechts enkele tips om je website of blog beter onder de aandacht te brengen van die cultureel genteresseerde bezoeker, die vandaag nog niet altijd de informatie vindt die hij/zij zoekt. Zorg er dus voor dat je naast je communicatie/marketing plan ook een webstrategie ontwikkelt en stem beide op elkaar af. Dat versterkt zonder twijfel je visibiliteit op en naast het web.

Auteur: Ann Laenen en Stefan Klgen Klgen & Laenen bvba Nieuwe Media en Cultuurcommunicatie www.kandl.be reacties: ann@kandl.be
468

Reactie verzenden

Share This