Selecteer een pagina

Bezoekers trekken met passie

Een nieuw initiatief voor toeristenspreiding

Beleid, Burgerschap, Communicatie, Community, Marketing, Politiek

Passie van toeristen

Stedelijk toerisme groeit, met alle gevolgen van dien. De druk op steden als Amsterdam neemt toe, met veel klachten van inwoners als gevolg. Onze hoofdstad lijkt haar limiet te bereiken, maar dat beeld is misleidend. Waar inwoners van De Pijp of het Centrum inderdaad last hebben de drukte, zijn bewoners van wijken als bijvoorbeeld Watergraafsmeer of West veelal blij met wat meer levendigheid, ondernemerschap en bezoekers. Hoe kan dit spreidingsprobleem aangepakt worden?

Om de overlast tegen te gaan beperkt de gemeente Amsterdam het aantal overnachtingen per bed-and-breakfastuitbater, maar hanteert daarbij geen buurtbeleid. Spreiding van toeristen over de stad is wel een veelgehoord mantra, maar is nergens te bespeuren in de gemeentelijke maatregelen. Vanaf 1 oktober aanstaande start ons initiatief om toeristen beter over de stad te spreiden. De website (en later de app) www.where2bnb.com moet gaan bijdragen aan een betere spreiding, en vooral bewustere keuze van toeristen in welke buurt ze hun bed-and-breakfast gaan boeken. De service is een nieuwe tak van ons verhalen- en toerismeplatform www.ifthenisnow.eu en bouwt voort op het concept dat de identiteit van een plek bestaat uit de geschiedenis en verhalen van die plaats, maar ook de activiteiten die er in het heden plaats vinden. Beide elementen maken een plek immers interessant voor individuele toeristen.

Het verhaal van de buurt

Activiteiten in Transvaalbuurt

Activiteiten in Transvaalbuurt

Het initiatief is ontstaan naar aanleiding van een aantal recente ontwikkelingen. Op stedelijk en met name buurtniveau zien we steeds meer bottom-up initiatieven als het gaat om energie, om zorg of duurzaamheid. Ontwikkelingen om de toeristenstroom beter te beheren en te benutten zijn er vrijwel niet of worden door de overheid op een verkeerde manier ingezet, zoals in het geval van de gemeente Amsterdam. Daarnaast blijkt de afgelopen jaren dat stadsdelen als politieke en administratieve eenheden niet het succes hebben gebracht dat verwacht werd. Vandaar dat de administratieve decentralisatie wordt teruggedraaid in Amsterdam. In het achtergebleven gat springen veel burgerinitiatieven die op buurtniveau succesvol zijn omdat ze veelal uitgaan van eenvoudige oplossingen voor praktische problemen. In tegenstelling tot stadsdelen blijken buurten als eenheid van sociale cohesie juist wel succesvol, gegeven de explosieve groei in buurtapps. Via een eenvoudige app die je snel kunt installeren help je mee de buurt veiliger te maken, of bestel je een maaltijd bij de achterbuurvrouw die kookt voor tien.

Met ons platform where2bnb zijn we ervan overtuigd dat we kunnen bijdragen aan deze ontwikkelingen en een service bieden waarin een buurt zich presenteert met haar verhalen en haar eigen identiteit. Een jongere en oudere gastheer of -vrouw coördineren samen de verhalen, en verzamelen de links naar de diverse bed-and-breakfastwebsites.

De specifieke identiteit van een buurt zoals Watergraafsmeer kan gekoppeld worden aan de geschiedenis van Ajax, Joodse onderduikers of de verdwenen lusthoven van de Gouden Eeuw. Wij geloven in het koppelen van deze verhalen aan de individuele interesses van bezoekers. Mensen zijn steeds minder via massamedia te bereiken en steeds meer via niches van interesses en passies. En wat is er nu mooier – als je van voetbal houdt – om in een bed-and-breakfast te overnachten in de straat waar Johan Cruijff werd geboren?

Wederzijds respect

Indien bezoekers per buurt een keuze maken om hun overnachting te boeken gekoppeld aan hun individuele voorkeur en interesse, zullen ze zich ook met meer respect voor de lokale cultuur en kleur gaan gedragen. Dit biedt tevens de mogelijkheid om toeristenstromen op een andere manier te benaderen, en hen vanuit de buurtcultuur welkom te heten en uit te nodigen om aan lokale activiteiten mee te doen. Zo zullen ze langer in de buurt verblijven, meer oog hebben voor attracties buiten de gebruikelijke toeristische hotspots en in staat zijn om te leven als een authentieke local.

De boekingswebsite booking.com is recent overgegaan om haar zoekengine op de site uit te breiden met persoonlijke passies. Je kunt nu zoeken op diverse interesses waarbij het zoekalgorithme een selectie aan accommodaties aanbiedt die daarbij passen. Dit bewijst het groeiende besef dat passie en interesse aan waarde winnen in de strijd om aandacht van bezoekers. Met where2bnb willen we daarbij inzoomen op buurtniveau, waarbij we steden opdelen in interessegebieden en zo een betere keuze voor een locatie kunnen aanbieden dan dat je alleen op de prijs of de afstand tot het centrum afgaat.

Wij geloven in een collectief van ondernemers en werken graag samen. Heb je een suggestie voor ons? Check de website www.where2bnb.com.

468

Reactie verzenden

Share This