Selecteer een pagina

Arts Holland 3.0

Nieuwe media voor een nieuw internationaal publiek

Algemeen
Nederland wordt jaarlijks bezocht door miljoenen buitenlandse bezoekers. Daarmee vormen zij een belangrijke factor voor de economie. De concurrentie om de internationale bezoeker is echter groot. Daarom is het van belang hoe Nederland zich in het buitenland positioneert en profileert. Nederland heeft een kwalitatief hoogstaand cultuuraanbod, dat in zijn volle breedte nauwelijks wordt ingezet of gebruikt in de internationale marketing. Het project Arts Holland 3.0 is een samenwerkingsverband tussen het Nederlands Bureau Toerisme en Congressen, Nederlands Uitburo en Waag Society, in het kader van het programma Pieken in de Delta. Arts Holland gaat niet alleen musea, maar ook het aanbod in de Randstad op het gebied van ondermeer podiumkunsten, festivals, architectuur, design en fashion voor een internationaal publiek ontsluiten.


Arts Holland 3.0 richt zich op de ontwikkeling van een instrumentarium waarmee de Randstad voor de cultuurminnende toerist een onderscheidende positie inneemt. Daarnaast bewerkstelligt Arts Holland 3.0 meer bezoek naar Nederland en specifiek meer naar de cultuurinstellingen. Nieuwe mediatechnieken en -applicaties zullen een belangrijke rol spelen in het bereiken van een voor Nederland nieuw en breder publiek.

Online marketingtools voor de purposeful cultural tourist
Door middel van een internationale marketingcampagne wordt het Nederlandse cultuuraanbod gepromoot en de Randstad gepositioneerd als the world’s arts district. Met gebruik van – veelal – online marketingtools en nieuwe media wordt de purposeful cultural tourist verleid tot (meer) bezoek aan Nederland. Hierbij wordt uitdrukkelijk uitgegaan van de vraag en het profiel van de bezoeker om relevante proposities te kunnen doen. De purposeful cultural tourist is niet leeftijdsbepaald, maar onderscheidt zich door de specifieke bezoekreden om Nederland te bezoeken. Zijn voornaamste motivatie is het bezoeken van kunst en cultuur en ook in het aanbod is zijn keuze breed en divers. Er zijn meerdere redenen om een grote focus te leggen op het gebruik van nieuwe media. Het sluit goed aan bij het profiel en zoekgedrag van de beoogde bezoekers. Daarnaast zijn online media flexibel in te zetten, snel bij te sturen en aanzienlijk voordeliger dan grote printcampagnes in de traditionele internationale media. Ook zullen er offline activiteiten worden ontplooid, om de mediamix te completeren.

De internationale marketingcampagne zal bestaan uit ondermeer een mix van online en offline activiteiten. Persbezoeken, media-events, pro-actieve mediapitches voor online en offline free publicity, een Arts Holland Magazine (in samenwerking met de Stichting Internationale Culturele Activiteiten), artsholland.com, Search Engine Optimization en Search engine Advertising, online promoties bij grote internationale culturele manifestaties zoals Frieze Arts London en ArtsBaselMiamiBeach maken onderdeel uit van de mediamix. Om ook de interactie via social media en word of mouth op gang te brengen en continuïteit te geven worden freelance Engelstalige bloggers ingehuurd die artikelen schrijven over het cultuuraanbod in Nederland. Deze artikelen zullen zowel gebruikt worden als postings op een blog, als ook voor feeds van andere social media tools.Wat deze campagne betreft mikt Arts Holland op het bereiken van een mediawaarde van om en nabij 200 miljoen euro. Inzet is om de bestedingen van de cultuurtoeristen in Nederland, met name uit de USA en UK, te doen toenemen met 15 miljoen euro (t.o.v de laatste meting van NBTC in 2009. Bron: Onderzoek inkomend toerisme 2009, Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen).

Open data platform
Om de culturele data goed te kunnen ontsluiten naar de internationale markt en deze te linken aan contextinformatie, bijvoorbeeld uit de hospitality branche en (openbaar) vervoer, wordt een open data platform gecreëerd. Het open data platform wordt gebaseerd op bewezen standaarden en open innovatie principes. Praktisch betekent dit dat het ontwikkeld wordt met bewezen open source tools en wordt gebaseerd op internationaal erkende principes voor de creatie van open data structuur. Waag Society gaat dit bouwen.Nadat het Open Data Platform is opgeleverd zal Waag Society hier een showcase voor ontwikkelen. Deze wordt in overleg met het NBTC en NUB gebaseerd op de uitgangspunten van de internationale marketingstrategie. Kernelementen van deze voorbeeldapplicatie zijn dat zij ontwikkeld wordt voor smartphones, gebruik makend van het open data platform en aansluitend bij de laatste stand van zaken op het gebied van mobiele technologie. Belangrijke onderdelen van deze showcase pilot zijn een personalisatiemodule (de smaak van de bezoeker), een adaptieve aanbevelingsdienst (aansluiting bij social media) en een notificatiesysteem (gebaseerd op locatie en aansluitend bij de hospitality branche en openbaar vervoer).

Belangrijke functie van deze te ontwikkelen applicatie is om creative developers inzicht te verschaffen in de technische en commerciële mogelijkheden van het platform. Om creative developers uit te dagen op het open data platform te ontwikkelen, wordt een open call uitgezet. Drie ontwikkelpartijen zullen worden geselecteerd om een innovatieve applicatie te ontwikkelen. Hierbij ligt de focus op mobiele technologie (web en smartphone applicaties), optimaal gebruik van de mashup van informatie die het platform biedt, een laagdrempelig en duurzaam business model en een concrete bijdrage aan de Arts Holland doelstelling.

Door content, marketing en technologie structureel met elkaar te verbinden kan Nederland zich internationaal profileren en wordt meer bezoek gestimuleerd. Met Arts Holland 3.0 starten de samenwerkende partijen een initiatief om cultuur en toerisme duurzaam te verbinden. Bovenstaande plannen zijn onder voorbehoud van financiering van Pieken in de Delta.

Auteur: Tekst: Margot Gerené Margot Gerené studeerde Kunst- en Mediamanagement aan de HKU en voltooide hier ook haar Masters opleiding Art and Mediamanagement in a European Context. Sinds augustus 2004 is zij werkzaam als directeur van het, toen net opgerichte, Nederlands Uitburo (NUB) (M.Gerene@nederlandsuitburo.nl).
468

Reactie verzenden

Share This