Interview met staatssecretaris Karien van GennipStaatssecretaris Karien van Gennip heeft enkele actiepunten geformuleerd voor het ministerie van Economische Zaken die moeten bijdragen aan de algehele promotie van Nederland als aantrekkelijke bestemming. Evenementen,...
Lees meer
Theaterbezoekers geportretteerd
Dat deelname aan de kunsten een zaak is van hoger opgeleiden is stilaan geen nieuws meer. Wetenschappelijk onderzoek in Vlaanderen en Nederland bevestigt dit keer op keer. Of er echter binnen het kunstenpubliek verschillende deelpublieken te onderkennen zijn is nog...
Lees meer
Publieksontwikkeling: lessen uit Europa. Conferentie van het Audiences Europe Network in York Rubriek: congresverslag
Na Londen is York (181.000 inwoners) de grootste toeristische attractie in het Verenigd Koninkrijk. De stad heeft een rijke historie. De Romeinen bouwden er rond het jaar 75 van onze jaartelling een fort, de Noormannen lieten er hun sporen na en in de late...
Lees meer
Congresverslag: BESTAAT PUBLIEK UIT PASSIEVE GEDETERMINEERDEN OF UIT ACTIEVE ZELFBEPALERS? Het on(be)grijpbare publiek. Studiedag over publieksonderzoek in Brussel.
Publieksonderzoek kent een lange geschiedenis en er zijn talrijke onderzoeksmethoden ontwikkeld. Naar aanleiding van het verschijnen van het boek Het on(be)grijpbare publiek. Een communicatiewetenschappelijke verkenning van het publiek organiseerden de vakgroepen...
Lees meer
Propaganda in plaats van promotie
Paul Mosterd (38) werkt sinds 2001 als adjunct-directeur bij de Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek). Hiervoor werkte hij ruim vier jaar bij het Stedelijk Museum. Als sectorhoofd communicatie & marketing was hij lid van het...
Lees meer
congresdata
28 oktober Den HaagMuseum Collections on the Move; A European conference on greater exposure for our cultural assets.Informatie: Instituut Collectie Nederland, www.museumcollectionsonthemove.org 29 oktober Uitgevershuis, Den HaagWorkshop Merkallianties: Creer je eigen...
Lees meer
Erfgoed spannend? Zeker weten!
Vraag een willekeurige voorbijganger in een doorsnee-stadje in Nederland wat het voormalige eiland Schokland, het molencomplex bij Kinderdijk, de Stelling van Amsterdam, de polder De Beemster en het Rietveld Schrderhuis in Utrecht gemeenschappelijk hebben, en er is...
Lees meer
Achter ieder ticket schuilt een klant
Wat ooit bescheiden begon als automatiseringssysteem waarmee men kaartverkoop- en transactiegegevens bijhield, is uitgegroeid tot een volwassen marketing- en CRM-tool die kan dienen om kaarten, abonnementen, cadeaubonnen, seizoensbrochures en merchandise en...
Lees meer
Kunst en technologie; samenwerken of tegenwerken?
In het prachtige Walter Maas Huis werd op donderdag 14 april jl. een drietal workshops gegeven, georganiseerd door de Kunstconnectie, de branchevereniging voor instellingen die zich bezighouden met kunsteducatie en -participatie. De dag stond in het teken van het...
Lees meer
Lezersreactie
Ik heb het laatste themanummer van MMNieuws over festivals en evenementen met veel interesse gelezen. Naar aanleiding van het artikel Festivals: sense of co-presence en sence of place bepalen succes zou ik jullie graag wijzen op de resultaten die in ons recent...
Lees meer