Je hoort en leest er veel over de laatste tijd: uitgevers die niet alleen maar kranten, tijdschriften en boeken produceren, maar ook activiteiten ontwikkelen op het gebied van tv, radio, mobiele diensten en nieuwe media. Het lijkt er daarmee op dat de slag om de lezer...
Lees meer
Het eerste (dubbel)nummer van MMNieuws na de jaarwisseling (2006; 1/2) staat in het teken van Publiek van de toekomst. Deze Special komt tot stand in samenwerking met de ACMC, Associatie voor Culturele Marketing en Communicatie. De Special doet verslag van het ACMC...
Lees meer
naam: Frans van der Avert leeftijd: 43 huidige functie: Hoofd Communicatie & Educatie De Nieuwe Kerk/ Hermitage Amsterdam vorige functie: woordvoerder Rijksmuseum belangrijke trend tav marketing van kunst, cultuur en vrijetijd: dalend mediagebruik (traditioneel...
Lees meer
Cultuurinstellingen en bedrijven hebben elk hun eigen bedrijfscultuur en zijn stricto senso twee gescheiden werelden. Als beide partners elkaar vinden, blijkt dat echter voor zowel bedrijven als cultuurinstellingen tot een win/win situatie te leiden. Ann Laenen bekeek...
Lees meer
Creatieve klasse, creatieve industrie en de creatieve stad: passing ships in the night
Dat de aandacht voor de rol van creativiteit als motor van economische en stedelijke ontwikkeling explosief is toegenomen valt voor een belangrijk deel toe te schrijven aan Richard Floridas The Rise of the Creative Class. Er kan welhaast geen bestuurder meer zijn die...
Lees meer
Geschiedenis en maakbaarheid
Naar aanleiding van: Reijndorp, A. (2006), De geest van de nieuwe stad. Amsterdam, UvA. Een van de voordelen van dit internettijdperk zijn de nieuwsbrieven die geregeld in de elektronische postbus vallen. Een mooie is de nieuwsbrief van Route der Industriekultur....
Lees meer
EEN BRANCHEVERENIGING MOET ETEN VAN HAAR LEDEN
In de nieuwe cultuurnota-systematiek wordt naar het voorstel van Berenschot een strikt onderscheid gemaakt tussen branche-verenigingen en ondersteunende instellingen. Brancheverenigingen dienen onafhankelijk van subsidie te opereren, ondersteunende instellingen voeren...
Lees meer
Een jaar StratLab
Een van de programonderdelen van het programma CMKBU is StratLab. Stratlab staat voor Stra-tegisch Laboratorium en is een door het lectoraat Kunst en Economie van de HKU ontwikkelde methode om aan de hand van specifieke onder-nemers-vragen te komen tot nieuwe kennis...
Lees meer
Hype en huiver
Sinds enige jaren lijkt het optimisme in de ICT-wereld terug van weggeweest. Durfkapitalisten investeren weer, de technologieaandelen stijgen weer en in Silicon Valley bruist het weer. Het nieuwe buzz word is Web 2.0. Zwicht het publiek voor de magie van nieuwe...
Lees meer
Datascape Cultuur; Met zevenmijlslaarzen door het cultureel landschap
Een slecht bekeken VPRO zondaguitzending van 100.000 kijkers trekt evenveel publiek als de Stadsschouwburg van Amsterdam in een jaar. Dit is n van de verrassende inzichten die de lezer kan halen uit de Datascape Cultuur die maandag 10 september in de Balie te...
Lees meer