Iedereen zoekt zo nu en dan naar frisse ideen om zijn werk een impuls te geven. Vaak denken we dat ideen ver van ons af liggen. Volgens Stan Boshouwers is dat niet zo. We kunnen goede ideen leren zien en hiervoor onderscheidingsvermogen ontwikkelen. Iedereen is in...
Lees meer
Hieronder een selectie van interessante artikelen uit de culturele pers. Lees deze artikelen verder via de website www.knpsl.krnt.nl Uitgevers slepen Google voor de rechter; Miljoenen boeken scannen voor gebruik in zoekmachine schendt auteursrechten Een groot aantal...
Lees meer
Er lijkt zowaar weer een hype gaande in IT land: Web 2.0 is op komst. Een overoptimistisch beeld van het goede leven en wat er allemaal mogelijk is. Toch is de huidige groei voor Nederland interessant. Nederland heeft namelijk in vergelijking met andere landen in de...
Lees meer
Eind februari stonden er vier romans van Dan Brown op de eerste vier plaatsen van de bestsellerslijst. Een redacteur van het Vlaamse dagblad De Standaard suggereerde in het VRT-nieuwsprogramma Terzake dat dit niet het gevolg was van marketinginspanningen, maar veeleer...
Lees meer
Toen ik in 1992 de leerstoel kunst en economie aan de Erasmus Universiteit onder mijn hoede kreeg, moest ik voortdurend uitleggen wat economie met kunst te maken heeft. De argwaan was groot, zowel aan de kant van kunstenaars als aan de kant van economen. Kunstenaars...
Lees meer
Terugkijkend op bijna anderhalf jaar betrokkenheid bij stad en creatieve kenniseconomie, kan gemakkelijk een aantal mythes over creatieve economie worden ontmaskerd. De eerste is de veelgehoorde mythe dat het hele gedoe rond de creatieve kenniseconomie een hype is, te...
Lees meer
De afgelopen anderhalf jaar hebben verschillende artikelen in MMNieuws gestaan met als afzender Colin, netwerkorganisatie voor de creatieve industrie van Midden- en West-Brabant. Steeds ging het daarbij over de resultaten van onderzoek dat onder de Colin-vlag...
Lees meer
EEN STATEMENT TER INTRODUCTIE Beseffen brancheorganisaties, koepels en werkgeversorganisaties dat zij deel uitmaken van een Cultureel MKB? Realiseren musea zich dat ze onderdeel zijn van een kennisinfrastructuur? Weten schouwburgen zich verbonden met een sterk...
Lees meer
Het programma Creatief Midden en Kleinbedrijf Utrecht (CMKBU), onderdeel van het Lectoraat Kunst en Economie van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, richt zich op het ondersteunen van creatief ondernemerschap door het aanbieden van kennis en het stimuleren van...
Lees meer
Hot items in de wereld van de cultuur ook in de wereld van Cultuur 2.0 zijn op dit ogenblik de termen cultureel en creatief ondernemerschap. In Centraal haalt MMNieuws vier Nederlandse cultureel/creatief ondernemers voor het voetlicht, die actief inspelen op de...
Lees meer