Onlangs vond in Amsterdam de conferentie Cultuur & Economie, Connecting Creativity plaats. Op deze conferentie zijn 39 zeer diverse projecten gepresenteerd, die voor subsidie in aanmerking komen in het kader van de Creative Challenge Call. De projecten zijn...
Lees meer
Het belang van internet voor bedrijven en hun klanten is de laatste jaren snel gestegen. Informatieoverdracht, interactie en transacties kunnen via e-kanalen worden gerealiseerd. Een interessante vraag is in hoeverre organisaties gebruik maken van e-commerce en op...
Lees meer
Onderzoeksbureau Letty Ranshuysen voerde dit jaar in samenwerking met Marije Jansen Communicatie in Cultuur voor de tweede keer inventariserend onderzoek uit onder podiumkunstenfestivals. De eerste keer betrof het een onderzoek onder negen zomerfestivals in 2003. Dit...
Lees meer
Op 20 oktober jl. had aan de Universiteit Antwerpen een studiedag plaats rond het virtuele publiek. Samen met 140 deelnemers uit de culturele, jeugd- en sociale sector en diverse overheden gingen de initiatiefnemers C.H.I.P.S. vzw en Universiteit Antwerpen...
Lees meer
Elk theater heeft belang bij loyale bezoekers. Zo is het drie tot vijf keer goedkoper om bestaande bezoekers te behouden dan om nieuwe bezoekers aan te trekken. Loyale bezoekers besteden meer en zorgen voor goede mond-tot-mondreclame. Ook zijn er voordelen voor de...
Lees meer
Net als het ministerie van OCW, gemeenten en provincies, onderkennen de meeste koepelorganisaties en fondsen inmiddels het belang van goed bestuur. Ook bij de culturele instellingen staat dit onderwerp steeds vaker op de agenda. In de culturele sector is in dit...
Lees meer
Via verschillende initiatieven is het thema van goed bestuur in Nederland nu ook doorgedrongen in de culturele sector. In Vlaanderen ligt de situatie iets anders. MMNieuws was in het kader van het thema van dit nummer zo gelukkig twee experts uit Vlaanderen te kunnen...
Lees meer
Hoe bereik je een groter publiek? Dat was de grote vraag die beantwoord moest worden op het congres Building Partnerships dat op 6 en 7 juli j.l. in Rotterdam werd gehouden. Behalve de sprekers waren ook de verschillende locaties een bron van inspiratie. Het...
Lees meer
Krankzinnig creatief is het clusteren van verschillende organisaties en voorzieningen natuurlijk niet. Cultuurclustering is van alle tijden en kent wereldwijd talloze verschijningsvormen, van een virtueel netwerk tot een fusieorganisatie in één gebouw. Grafisch...
Lees meer
Op het eerste gezicht lijkt gaming vooral een vorm van laagdrempelig vermaak. Bij nadere beschouwing blijken de creatieve inspanningen van jongeren binnen games van commercile waarde. Verder zijn er tal van educatieve en museale toepassingen die games een ander...
Lees meer