Op maandag 9 maart 2009 werd tijdens de Marketingdag voor de Podiumkunsten in Ede voor de zesde maal de Gouden Struis uitgereikt. De Gouden Struis is een prijs van 10.000 euro voor de beste marketingcampagne binnen de kunsten en wordt elk jaar tijdens de...
Lees meer
Het eerste debat kijk ik noodgedwongen thuis in mijn appartement in de Amerikaanse universiteitsstad Boston. Ik ben net geland en misschien mede daardoor is de cultuurschok extra groot. Voor mijn gevoel heeft Obama het debat overduidelijk gewonnen. De volgende ochtend...
Lees meer
Stop! Gele kaart! Creatieve industrie wil af van status van sleutelgebied
Giep Hagoort gaf de aftrap voor de discussie met de stelling dat het oordeel van de commissie Scheepbouwer volkomen voorspelbaar was. Volgens hem heeft de overheid, met in haar kielzog de commissie, een vertekend beeld van wat er in de creatieve sector gebeurt. De...
Lees meer
MR Businessmodel schoolt erfgoedsector (I.koppejan@erfgoednederland.nl)
Keynote speaker was Alex Osterwalder, die wereldwijd beter bekend staat als ‘mr. Business model’. Als internationaal business consultant, gespecialiseerd in businessmodelinnovatie, adviseert hij grote bedrijven uit verschillende sectoren. Daartoe ontwikkelde hij aan...
Lees meer
Onderwijs laat van zich horen LOK-Conferentie
Iedere twee jaar organiseert het Landelijk Overleg Kunstlectoren (LOK) een conferentie, en dit jaar fungeerde de HKU als gastheer. Aangezien de betrokken lectoraten onderzoek doen naar thema’s die relevant zijn voor de creatieve sector, was de keuze voor het thema...
Lees meer
De oneindige ruimte column Rob van Steen
Stel je een dorp voor in het Marrokaanse Atlasgebergte. Denk aan een pleintje met een pomp. Het is avond. Tieners verzamelen zich, de laatste nieuwtjes gaan flitsend snel rond. Oude mannen mompelen over zware politieke kwesties. Die voorstelling blijkt een rurale...
Lees meer
Web 2.0 – de hype voorbij –
Het brein van velen binnen de wat roestige museumgemeenschap begon een beetje te duizelen afgelopen jaar… en eerlijk gezegd het mijne ook. Er was in 2008 in museumland namelijk een hoop aandacht voor allerhande zogenaamde Web 2.0 toepassingen....
Lees meer
De belangrijkste sociale media –
De culturele en creatieve sector kent met name ‘offline’ diensten en producten, zoals concerten, voorstellingen, festivals, exposities en evenementen. Veel van de organisaties in de sector zijn op zoek naar een publiek, bij voorkeur een publiek dat meer...
Lees meer
Musea als the place to be met andere woorden
Op 14 november 2008 organiseerde Mediamatic samen met Stichting DOEN een symposium voor kunst-, cultuur-, en erfgoedorganisaties onder de titel ‘Kom je ook?’ Centrale vraag: wat kan de cultuursector met Web 2.0 toepassingen en hoe gebruik je die om je...
Lees meer
De nieuwe digitale kloof –
Internet werd vroeger wel eens de informatiesnelweg genoemd. Een heerlijke term. In gedachten zag je consumenten in futuristische karretjes van de ene virtuele bestemming naar de andere racen. En bedrijven? Die konden in dit verhaal de tankstations zijn, of de...
Lees meer