In 2001 bouwde het Nederlands Openluchtmuseum voor het eerst een attractie, HollandRama. In datzelfde jaar bouwde de Efteling voor het eerst een theater met 2.500 plaatsen. In de afgelopen tien jaar zijn de cultuurwereld en de leisuresector behoorlijk naar elkaar...
Lees meer
Pascal Cools: Onze oorspronkelijk missie was ondernemend Vlaanderen creatiever te maken. Sinds 1 juni van dit jaar is daar een tweede aspect bijgekomen, namelijk om creatief Vlaanderen ondernemender te maken. Bij dat eerste gaat het om het herdenken en verder denken...
Lees meer
Nederlandse jongeren (6-18 jaar) zijn met hun internetgebruik koplopers in Europa. 93% gebruikt internet, tegen een Europees gemiddelde van 75%. Tegelijkertijd lopen Nederlandse jongeren ook een relatief hoog risico om met vervelende kanten van internet in aanraking...
Lees meer
Flickr werd in 2004 opgericht, het jaar dat ook bloggen populair werd. Facebook is vijf jaar oud, Twitter vier jaar. Ondertussen hebben we allemaal al geëxperimenteerd met profielpagina’s, blogs, tweets, fanpagina’s en groepen. Maar nu, in 2010, is...
Lees meer
Het is nog niet zo heel lang geleden dat er in de Nederlandse professionele kunst- en cultuursector afwijzend, zo niet misprijzend werd gereageerd op het idee dat ‘netwerken’ de continuïteit van kunstbedrijven en initiatieven van allerlei aard ten...
Lees meer
Sociale media de toekomst of een pakketje schroot?
Nederlanders brengen gezamenlijk per maand bijna 14,5 miljoen uur door op de mede door hen zelf onderhouden videosite YouTube. Een andere grote speler – Hyves – doet daar nauwelijks voor onder en passeerde internationaal onlangs de grens van 10 miljoen...
Lees meer
Sociale media: communiceren is inburgeren
Ook al bestaan sociale media nog maar kort, toch hebben ze in die paar jaar een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Volgens Wout Withagen van Freshheads kan iedereen er snel mee aan de slag, mits hij of zij de taal en de specifieke cultuur van sociale media begrijpt....
Lees meer
Een nieuwe weg voor de muziekindustrie Het abonneemodel
De mp3 en het internet zorgen al jaren voor een daling van de albumverkoop in de muziekindustrie. En dat terwijl dit voor platenmaatschappijen en artiesten juist de voornaamste bron van inkomsten was. Met het oog op de toenemende beschikbaarheid, snelheid en...
Lees meer
De ware sociale media Digitale spellen
Een van de typische kenmerken van social media is de vervagende grens tussen producenten en consumenten. Historisch gezien is het nog nooit zo makkelijk geweest om kennis en informatie te creëren, evalueren, becommentariëren en te delen. Niet dat individuen...
Lees meer
Echte vrienden Column Rob van Steen
Eerst begreep ik niet wat er nu zo sociaal aan is. Aan dat krabbelen en bloggen, dat replyen en retweeten. Maar in de hype van het moment ben ik er een tijdje terug maar aan begonnen. Ik tik elke werkdag maximaal 140 tekens over wat er gebeurt in mijn wereldje als...
Lees meer