Met de komst van Layar lijkt augmented reality (AR) definitief een plek in de culturele en creatieve sector veroverd te hebben. AR is natuurlijk veel meer dan alleen Layar, maar in combinatie met de opmars van de smartphone en tablet-pc is de toegankelijkheid...
Lees meer
Augmented Reality, oftewel verrijkte realiteit, staat volop in de belangstelling. De werkelijkheid en virtuele informatie worden met elkaar vermengd. De meest gangbare toepassing is op smartphones, waar over het camerabeeld van de telefoon een extra laag informatie...
Lees meer
Rubel baseerde zijn uitspraken niet alleen op eigen waarnemingen; hij verwijst ook naar een onderzoek van Nielsen Online, dat concludeert dat de gemiddelde Amerikaan maandelijks 2.500 pagina’s binnen 111 verschillende domeinen bezoekt. De gemiddelde tijd die wordt...
Lees meer
Twitteren in museum Boerhaave
Experiment versus strategie Het interessante aan Twitter is dat het een hele lage instapdrempel heeft. De techniek is gratis en een account is zo aangemaakt. We hebben ons voordeel gedaan met het feit dat een jaar geleden nog slechts weinig erfgoedinstellingen van dit...
Lees meer
Eén plus één is méér dan twee Tien vragen voor creatieve koppels
Kenners van het creatieve proces als Charles Leadbeater hebben het meermalen onderstreept: mensen zijn samen creatiever dan alleen. MMNieuws was benieuwd of dat adagium ook geldt voor creatieven die niet alleen samen werken, maar ook samen leven. We legden daarom...
Lees meer
Kiezen tussen de afgrond of overleven In gesprek met Jan Post
In het vorige nummer van MMNieuws drukten we een verslag af van het eerste gesprek dat we hadden met Jan Post, voormalig directeur bij Philips en bij het Rode Kruis. In dit nummer een verslag van het tweede gesprek dat we met hem voerden. Ging het in het eerste...
Lees meer
Achteruit naar voren Digitalisering en innovatie in de museumwereld
Het woordenboek omschrijft musea als gebouwen waarin bijzondere voorwerpen van kunst of wetenschap worden verzameld en tentoongesteld. Deze definitie lijkt wellicht vanzelfsprekend, maar de traditionele opvatting van het museum is in het geding door de...
Lees meer
Cultuur-Ondernemen noodzakelijker dan ooit tevoren
Cultuur-Ondernemen is de nieuwe naam van de gefuseerde organisaties Kunstenaars&CO en Kunst & Zaken. Sinds 1 oktober 2010 worden alle activiteiten uitgevoerd onder de naam Cultuur-Ondernemen, een naam die toepasselijker is dan ooit. Een nieuwe huisstijl maakt...
Lees meer
Nu nog nieuwer
‘Je bent gek als je niet innoveert – helemaal nu de subsidiekranen dichtgaan.’ Dat is de aanvalskreet in cultureel Nederland. Als adviseur die culturele instellingen ondersteunt in beleid en strategie ben ik het daar wel mee eens. En ook als...
Lees meer
Hoe we onze musea en theaters kunnen vernieuwen
Waarom bestaan er geen theaters met etalages waarin, zoals bij de Bijenkorf – schitterende minidecors ons verleiden met wat er binnen wordt verkocht? Waarom zien we in restaurants steeds vaker de koks aan het werk, maar tonen musea kunst en erfgoed alleen als...
Lees meer