Wanneer het op de financiering van cultuur aankomt, zijn het steevast de subsidies, sponsorgeld en kaartverkoop die genoemd worden. Bankleningen aan de andere kant worden zelden genoemd. Cultuur wordt door banken in het algemeen bijna a priori als nietfinancierbaar...
Lees meer
Leerzame inspiratieavond ACMC over Cultuur & Retail
Retail is een belangrijk onderdeel bij het positioneren van je merk. Daarmee biedt retail (offline en online) culturele instellingen volop kansen om vorm te geven aan cultureel ondernemerschap. Tijdens een avond over cultuur en retail vertelden drie sprekers er meer...
Lees meer
Businessmodellen voor de creatieve industrie een kijkje in de Vlaamse keuken
Een creatieve instelling is net als bedrijven in andere sectoren gebaat bij een effectief businessmodel, waarmee het in staat is zijn missie te volbrengen en zijn sporen in de markt achter te laten. Guido De Brabander gaat in op het concept businessmodel en houdt de...
Lees meer
Samen met de creatieve industrie naar een duurzamer bestaan
Door haar grote verbeeldingskracht en haar ervaring met het ontwikkelen van nieuwe methoden, instrumenten of voorwerpen is de creatieve sector bij uitstek geschikt om bij te dragen aan de transitie naar een duurzamer maatschappij, betoogt John Huige. Hij pleit voor...
Lees meer
Hoe de cultuursector kan bijdragen aan een duurzame maatschappij
De creatieve industrie is booming, maar hoe vormen beleidsmakers, kennisinstituten en creatieve sectoren dit succesverhaal om tot een langdurig houdbare economische ontwikkeling? Hoe verduurzamen we de creatieve industrie, en voor welke problemen zien we ons daarbij...
Lees meer
Creatieve stadsvernieuwing in Noordwest-Europa
Om vervallen stedelijke gebieden in Noordwest-Europa nieuw leven in te blazen en de economie aan te wakkeren is vanuit de EU het project Creative Urban Renewal (CURE) opgezet. Door de vestiging van creatieve industrie moet een impuls worden gegeven aan het leef- en...
Lees meer
Innovation in the media sector An example from Flanders
Companies in the media sector are regularly required to innovate in order to adapt to the desires of their viewers, as well as to the advent of new uses associated with the development of the internet and digital technologies. As in most other economic sectors,...
Lees meer
Voor geen geld te koop
Wereldwijd is de internationale handel in creatieve producten tussen 2002 en 2008 fors toegenomen, met veertien procent per jaar (UNCTAD, 2010). Recente nationale mapping-studies bewijzen dat de creatieve industrieën inmiddels meetellen als motor voor de economie....
Lees meer
Samenwerking MMNieuws en Virtueel Platform
Virtueel Platform is nu Partner van MMNieuws. Het voorziet als Kennisinstituut voor E-Cultuur in diensten, evenementen en publicaties. Virtueel Platform richt zich, net als MMNieuws, over alle disciplines heen, op directies, staf en inhoudelijk betrokkenen. Cultureel...
Lees meer
Nieuw: life cycle modelling
Veel aandacht in organisatieland gaat uit naar het begeleiden van startende cultureel of creatief ondernemers. Veel minder weten we over de volgende fasen van het ondernemerschap: hoe ontwikkelen cultureel ondernemers na een gezonde start een duurzame organisatie?...
Lees meer