
Culturele instellingen hebben decennia lang kunnen vertrouwen op de klassieke massamedia om nieuws over de culturele agenda bij het geïnteresseerde publiek te krijgen. Van dit primaat van de massamedia zou verloren gegaan zijn als we de propagandisten van de nieuwe...
Lees meer
Leiders en ander ongemak

Stalin, Hitler en Kim waren voor hun onderdanig volk grote leiders. Alleen al oog in oog te staan met de grote leider, bracht tomeloze emoties teweeg. Het veroorzaakt een ongemakkelijk gevoel als je anno 2015 over leiderschap spreekt. Nee, leiderschap dat in verband...
Lees meer
Niet alleen kunstenaars moeten zich ontwikkelen Talentontwikkeling in bestuur

In de podiumkunsten staat het begrip talentontwikkeling hoog aangeschreven. Iedereen ziet in dat kunstenaars meters moeten maken om ervaring op te doen. Dat ze na hun opleiding hun vaardigheden en talenten verder moeten ontwikkelen in de praktijk. Alles gericht op een...
Lees meer
Overtuigen met verhalen Welke CAST zet u in bij uw culturele organisatie?

Pas geleden kreeg ik een boek van mijn compagnon met de titel: Overtuigen met storytelling, vertel, visualiseer en krijg alles voor elkaar, geschreven door Martin Sykes, Nicolas Malik en Mark West. Alle drie medewerkers van Microsoft, die in hun boek een boekje open...
Lees meer
Gezocht: goede bestuurders Het verschil tussen bestuur en toezicht

In de vorige editie van MMNieuws, naar aanleiding van de BMC Cultuurconferentie 2015, ging cultureel ondernemer en onderzoeker Steven de Waal verder in op het concept ‘leiderschap’. Eén van de centrale noties van De Waal is dat leiderschap niet in de eerste plaats...
Lees meer
Partnerpost ERFGOED Enthousiasme; Erfgoed kent scherpe kantjes, maar brengt ook mensen samen

Erfgoed is actueel en kan de gemoederen danig in beweging brengen. Zoveel werd de laatste tijd met meer of minder hoog oplaaiende discussies over Zwarte Piet, Michiel de Ruyter en ‘De muur van Mussert’ we duidelijk. Erfgoed is ook een liefhebberij van velen. Hier gaat...
Lees meer
What’s in a name? Business modellen, verdienmodellen en cultureel ondernemerschap
Het begrip ‘cultureel ondernemerschap’ lijkt sleets te raken. Men heeft het in de culturele en creatieve sector nu vooral nog over verdienmodellen. Dat is niet het zelfde als een business model, waar het ook wel mee verward wordt. Vaak wordt er over een verdienmodel...
Lees meer
Klanten leren kennen

Organiseer een concert voor oudere bezoekers op dinsdagmiddag of nodig je buren uit voor een expositie of voorstelling. Het zijn voorbeelden van marketingcampagnes binnen de pilot Publieksbinding van VSBfonds, uitgevoerd samen met MIcompany en tien podia en musea. De...
Lees meer
Historisch reënactment Spel tussen hobby en identiteit

Historisch reënactment (reënscenering, rollenspel) is ontstaan uit een lange culturele traditie van historisch toneel en theater. Sinds de twintigste eeuw heeft het de vorm aangenomen van een georganiseerd naspelen van het verleden. De beweging waaide uit over Europa,...
Lees meer
ERFGOED EnthousiasmeErfgoed kent scherpe kantjes, maar brengt ook mensen samen
Erfgoed is actueel en kan de gemoederen danig in beweging brengen. Zoveel werd de laatste tijd met meer of minder hoog oplaaiende discussies over Zwarte Piet, Michiel de Ruyter en ‘De muur van Mussert’ wel duidelijk. Erfgoed is ook een liefhebberij van velen. Hier...
Lees meer