
Archiefinstellingen beheren veel informatie. In papieren vorm, gedigitaliseerd en in toenemende mate digital born; veelal voorzien van beschrijvingen, metadata en indexen. Archieven horen deze documenten niet alleen te beheren, maar ook beschikbaar te stellen aan de...
Lees meer
Transparancy in complexity Waar staat de kunst- en cultuuraanbieder eigenlijk?

Enige tijd geleden heb ik, op verzoek van de Europese Commissie, deelgenomen aan de beraadslagingen van de werkgroep audience development van het veel grotere platform ‘Access to Culture’. Ik bleek de enige loslopende deelnemer te zijn. Dat wil zeggen, alle...
Lees meer
‘Doe maar gewoon’ is niet meer goed genoeg Wat de culturele sector kan leren van de tech scene

Culturele organisaties blijven zich ondanks eerdere beloften nog steeds voornamelijk richten op overheden. Willen we als sector relevant blijven, dan wordt het hoogste tijd om ons op écht op het publiek te richten. De internationale tech scene biedt een goed voorbeeld...
Lees meer
Smart marketing Ontwerp nieuwe verbindingen met het theaterpubliek

Technologie bepaalt in hoge mate de wijze waarop we communiceren, consumeren, ons vermaken en werken. Podiumkunstinstellingen zullen een digitale strategie moeten ontwikkelen. Hoe vermarkt je in het digitale tijdperk een zo analoog product als de podiumkunsten, waar...
Lees meer
Van audience naar community Het participatieve museum heeft de toekomst

Het museum als dé autoriteit – vroeger zo vanzelfsprekend – erodeert en verliest aan betekenis. Bezoekers willen inspraak hebben op collectiebeleid, tentoonstellingen en evenementen. Het lukt de grote spelers om mee te gaan in deze tendens, maar kleinere...
Lees meer
De tijd is rijp! Theaters als de nieuwe werkplekken

Mens en theater zijn bijna van nature met elkaar verbonden. Echter, sinds theaters ondersteund worden door de overheid, onderdeel van de periodieke kunstsubsidiecarousels, zijn ze teveel verworden tot kunsttempels terwijl de verbindingen met de stad, de burger, de man...
Lees meer
Van dorpsradio naar online brink Lokale omroepen in transitie

Lokale omroepen verkeren in zwaar weer. Mediagebruikers gaan steeds vaker de traditionele media voorbij en vinden hun informatie en vermaak online. Toch is er ruimte voor hoop: met de juiste aanpak is het voor lokale omroepen mogelijk om de transitie te maken naar een...
Lees meer
Hou toch op!

Nog steeds word ik herinnerd als diegene die het begrip cultureel ondernemerschap introduceerde (in 1992). Ik heb ervan genoten en het heeft mijn boterham belegd. Maar daar wil ik nu van af. Cultureel ondernemerschap is een gewone methode geworden die inmiddels breed...
Lees meer
‘CoVisit’ Sharing the museum experience at Ons’ Lieve Heer op Solder

Visitors rarely come to a museum alone. Most people arrive in couples or groups of family or friends. A shared museum visit is a more pleasurable experience, often a heightened experience. Objects are admired and appraised together. In discussion, simple information...
Lees meer
Toeschouwer, recensent en communitybouwer in één Tien lessen over optimale publieksparticipatie uit Brussel

De scheidslijnen tussen publiek, artiest en kunstcritici zijn vervaagd. Daar speelt poppodium Ancienne Belgique in Brussel handig op in. Met een bijzonder innovatieve publieksparticipatiestrategie weet het podium zijn bezoekers aan zich te binden, ook buiten de...
Lees meer