DJ Tisto, in Engeland uitgeroepen tot beste DJ ter wereld, zorgde op 10 mei in het Arnhemse Gelredome met een acht uur durende marathon van platen draaien voor een doorbraak in de pop-en dancegeschiedenis. Volgens NRC Handelsblad ging het voor het eerst niet om de...
Lees meer
Naar aanleiding van Hans Kng (2003), De katholieke kerk. Een geschiedenis. Amsterdam, De Bezige Bij. Vanuit een aftandse Renault 16 wordt het met een megafoon wereldkundig gemaakt. Vanavond un grand spectacle in het Bretonse dorpje. Nieuwsgierig kopen we een kaart en...
Lees meer
Brugge: zijn bewoners, zijn toeristen
Bijlage bij Met Andere Woorden In de jaren tachtig werd Brugge geconfronteerd met een nieuw fenomeen: bewoners organiseerden zich in actie- en protestgroepen, om zo de problematiek van de toeristische impact op de politieke agenda te plaatsen. Het was n van de eerste...
Lees meer
Met Andere Woorden: Gesprek met prof. Myriam Jansen-Verbeke; Evenementen meten, hoe doe je dat? rubriek: met andere woorden
Eerst een open deur intrappen: in onze postmoderne maatschappij spelen evenementen een steeds belangrijker rol. Het zijn tijdelijke injecties voor fun, ze bieden een waaier aan themas aan voor elk wat wils, ze doen dienst als hefbomen voor de (stedelijke) economie,...
Lees meer
Congresverslag: IFEA (International Festivals & Events Association), mei 2003 in Rotterdam; Evenementen Beleid en Belang rubriek: congresverslag
Tijdens het jaarlijkse mei-congres van de IFEA in Hal 4 te Rotterdam werd Dordrecht uitgeroepen tot nieuwe evenementenstad van het jaar. Daarmee passeerde Dordrecht de gedoodverfde nummers 1 en 2, Rotterdam en Almere. Dordrecht heeft volgens de jury in slechts enkele...
Lees meer
Mode of modus?
Evenementen en festivals hebben op de vrijetijdsmarkt een aanzienlijke positie verworven. Ze blijken bij uitstek op de hedendaagse (vrije)tijdsgeest toegesneden. Zijn evenementen en festivals een tijdelijk succes (mode) of groeien ze uit tot toonaangevend...
Lees meer
Kansen voor city-marketing; De opzet van strategisch evenementenbeleid
In 1999 is door de adviesbureaucombinatie ATRO/FLC het Nationaal Marktonderzoek Evenementen uitgevoerd. Het onderzoek bevat veel gegevens over openbaar toegankelijke evenementen in Nederland, over het functioneren van evenementenorganisaties en over de manier waarop...
Lees meer
Festivals en evenementen zijn van belang voor het (inter)nationaal toerisme
Nederland kent een hoge dichtheid aan festivals en evenementen. Ze verschillen niet alleen in aard, maar ook in omvang en karakter. Het aantal festivals en evenementen is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Ook de diversiteit en kwaliteit ervan is toegenomen. Dat...
Lees meer
Feest met een boodschap
Met veel plezier denk ik nog wel eens terug aan de jaren dat ik meewerkte aan de bevrijdingsfestivalcampagnes van het Nationaal Comit 4/5 mei. Het waren de jaren waarin de bevrijdingsfestivals een boodschap meekregen voor jongeren. In een denktank bedachten we toen...
Lees meer
Kunst met zonnebrandcrme
Alles, zelfs de lancering van een nieuwe auto of de wijnpromotie in het warenhuis, heet tegenwoordig festival. Cultuuroptimisten vinden het prima zo. Events zijn verpakking die de inhoud copieuzer en lekkerder presenteren. Maar de vermarkting van cultuur is niet...
Lees meer