Tijdens het congres Sponsoring & Eventmarketing bleken content en sfeer het meest toe te voegen aan de productkenmerken van sponsorende bedrijven.
Een interessant voorbeeld van brand-entertainment is de sponsoring door Solero van het Zomercarnaval in Rotterdam. Dit is een multicultureel spektakel met aan de vooravond een warming-up met liveoptredens en op de dag zelf een miss-verkiezing, een straatparade en opnieuw veel muziek. Solero verkoopt er niet n ijsje, maar verbindt zich met het gevoel dat het evenement uitstraalt.
Trends die op het congres door de overige sprekers over sponsoring van evenementen gesignaleerd werden:
– De sponsoring van de maatschappelijk/sociale sector en samenwerking met de overheid neemt toe;
– Steeds meer sponsoring vanuit de hospitality-management gedachten: The Royal Shakespeare Company geeft cursussen aan de werknemers van de sponsor om het creatief denken te stimuleren;
– Bedrijven zullen hun eigen evenementen gaan creren. Sponsoring wordt niet meer alleen gebruikt voor awareness- en hospitality management, maar vooral voor imagebuilding en recruitment;
– De sponsors uit de IT-sector en Telecom nemen toe;
– De interactiviteit veroorzaakt dat evenementen steeds minder stadiongebeurtenissen zijn, en veranderen in media-evenementen.
– De consument zal in de toekomst veel minder eventgericht zijn.
– De evenementen worden gevolgd via het internet of de interactieve televisie.
– Er zullen sponsorrechten komen over websites, chat rooms, inhoud, spelsites, data, smart cards en updates.