De grote merken kunnen de belevenismarketing in zijn huidige gedaante afschrijven. De jeugd wil het intiemer, met vrienden en het liefst met meer eigen initiatief.De huidige flagships van de grote merken zijn te commercieel, te artificieel, onecht en niet vernieuwend....
Lees meer
Rotterdam heeft de collectieve culturele marketing sinds kort nieuw elan gegeven. ‘Uit p0romotie Rotterdam’ verhuisde van de VVV (waar het was ondergebracht) naar Rotterdam Festivals. Daardoor is de mogelijkheid ontstaan om op een vanzelfsprekende manier...
Lees meer
Een geschikt middel tot verbetering van service en bedrijfsvoering: Kassa-automatisering
Een van de middelen om het bezoekers van musea en culturele diensten aan de poort sneller van dienst te zijn is kassa-automatisering. Quarto ontwikkelt al een tiental jaren systemen waarin onderdelen als ticketing, onbemande verkoop (automaten), bezoekerscontrole- en...
Lees meer
Belgische prijs voor kunst op het internet
Drie jaar geleden ontstond het idee kunst op het internet te promoten door een culturele internetprijs in te stellen. Het initiatief zag het licht onder de noemer .culture en werd gelanceerd door de Stichting voor kunstpromotie vzw, met steun van de...
Lees meer
Persoonlijke contacten zijn maatgevend
Culturele contacten tussen West-Europese landen en landen uit het voormalige Oostblok zijn nog steeds incidenteel en schaars. Dat geldt met name voor landen die niet deel uitmaken van de kopgroep uit Oost-Europa, zoals Roemeni en Bulgarije. MMNieuws interviewde Freek...
Lees meer
Congressen rubriek: congressen
31 maart – 3 aprilArlington, USAMuseums and the Web 2004 Informatie: Archimusewww.archimuse.com8 aprilAlmereLand vol Leisure Informatie: Management Studiecentrumwww.studiecentrum.com5 april 2004ItaliCommunicating Museums, Cultural Heritage and the...
Lees meer
De Federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen roept 2006 tot festivaljaar uit
In juni 2003 hebben 23 van de grootste festivalorganisatoren in Vlaanderen een nieuwe vereniging boven de doopvont gehouden. De Federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen (kortweg FMiV) dient als koepel en belangenbehartiger van erkende organisaties die actief zijn...
Lees meer
Collectieve Promotie in de kunsten
Begin jaren tachtig werkte ik bij de Directie Kunsten van het Ministerie van WVC onder de later zeer geprezen minister Elco Brinkman. Van hem kan ik mij de uitspraak herinneren dat hij slechts vijf procent van zijn werktijd aan de cultuurpoot van zijn departement...
Lees meer
Cultuur als instrument De dans om de creatieve klasse
In het culturele veld ziet men cultuur graag als doel op zich. Liefst zou men zien dat ook anderen dat doen. Dat is echter niet altijd het geval. Buiten het culturele veld ziet men dikwijls ook graag dat cultuur een zeker nut heeft. Economische spin-off bijvoorbeeld....
Lees meer
STADSchromosomen
Een SMS tekstproject gebaseerd op het DNA van een stad The internet has made the global local, lezen we in een interview van Sean Dodson met Manu Luksch van Ambient TV in The Guardian van juni 2002. Op het eerste zicht een vreemde redenering, want het internet wordt...
Lees meer