Het Europese netwerk van straattheaterfestivals EUNETSTAR liet tijdens de zomer van 2004 op alle negen festivals die lid zijn van dit netwerk een publieksenqute uitvoeren1. Recentelijk kwamen de eerste resultaten van dit onderzoek onder meer dan 8.000...
Lees meer
Je ziet ze de laatste tijd veel. Koppen als: museum raakt zn Rembrandts kwijt. Of: nieuwe Rembrandt gevonden. En ze trekken steeds weer de aandacht. Bij lezing blijken die artikelen echter nooit te gaan om een sensationele kunstroof of om het opzienbarend resultaat...
Lees meer
De VVV had ooit min of meer het monopolie als toeristische informatieverstrekker. Dat is al lang niet meer zo. De ANWB geeft succesvolle toeristische tijdschriften uit, hotels vullen hun lobbys met folders en fietsroutes, instanties als NS, ENECO Energie en Rabobank...
Lees meer
MMNieuws was benieuwd naar de reacties van de deelnemers aan het congres Wat nou publiek?! en vroeg enkelen van hen daarom naar hun oordeel over het congres en naar hun redenen om lid te worden van het ACMC. Verder vroegen we hen naar hun reactie op de weergave van...
Lees meer
De oudste vorm van marketing, mond-tot-mond reclame, beleeft een ware comeback. Eerlijke meningen van consumenten tellen weer. Met deze toename neemt ook de behoefte aan duidelijkheid toe. Wat doen culturele instellingen aan word-of-mouth marketing? Om duidelijkheid...
Lees meer
De museumdirecteur die na het ondertekenen van een sponsordeal de hand schudt van de bestuursvoorzitter van een bank. Het is de vleesgeworden ontmoeting tussen kunst en commercie. Toch is kunstsponsoring – zeker als we het zien als een opstap naar verdergaande...
Lees meer
Het laatste (dubbel)nummer van MMNieuws (9/10) staat weer in het teken van internet en nieuwe media. En dan met name besteedt een aantal artikelen aandacht aan de culturele consument als co-producent. Consumer generated content is een belangrijke trend. De consument...
Lees meer
Nederland behoort in Europa tot de koplopers bij het bezit en het gebruik van nieuwe media. Recente cijfers van Eurostat (november 2006) wijzen uit dat 52% van de huishoudens in de 25 EU-landen toegang tot internet heeft. In Nederland is dat maar liefst 80%. Ook met...
Lees meer
In het kader van dit themanummer van MMNieuws over cultureel ondernemerschap van ondersteunende organisaties, koepels en sectorinstituten past een overzicht van de verschillende ondersteunende organisaties in de culturele en creatieve industrie. Op aangeven van...
Lees meer
Onlangs had in Antwerpen in het kader van de reeks Mind Europe van het Vlaams-Nederlands Huis deBuren een speciale bijeenkomst plaats onder de titel Meeting of Minds. De bijeenkomst werd georganiseerd door C.H.I.P.S. vzw, in samenwerking met de Vrije Universiteit...
Lees meer