Rotterdam heeft de collectieve culturele marketing sinds kort nieuw elan gegeven. ‘Uit p0romotie Rotterdam’ verhuisde van de VVV (waar het was ondergebracht) naar Rotterdam Festivals. Daardoor is de mogelijkheid ontstaan om op een vanzelfsprekende manier...
Lees meer
Een geschikt middel tot verbetering van service en bedrijfsvoering: Kassa-automatisering
Een van de middelen om het bezoekers van musea en culturele diensten aan de poort sneller van dienst te zijn is kassa-automatisering. Quarto ontwikkelt al een tiental jaren systemen waarin onderdelen als ticketing, onbemande verkoop (automaten), bezoekerscontrole- en...
Lees meer
Belgische prijs voor kunst op het internet
Drie jaar geleden ontstond het idee kunst op het internet te promoten door een culturele internetprijs in te stellen. Het initiatief zag het licht onder de noemer .culture en werd gelanceerd door de Stichting voor kunstpromotie vzw, met steun van de...
Lees meer
Arts Marketing Association celebrates its 10th birthday; International perspectives on arts marketing and audience development
The Arts Marketing Association (AMA) exists for people who persuade the public to experience the arts. The AMA has an active and diverse membership of over 1,800 who regularly participate in professional development opportunities to improve their working practices....
Lees meer
Met Andere Woorden; Niet alleen aandacht voor sponsoren, maar ook oog voor de markt rubriek: met andere woorden
Aanleiding voor dit gesprek is de heisa rond het stellen van eisen aan de marketing van culturele instellingen door het Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing. Het aanvraagformulier dat het FPPM heeft laten opstellen door een extern adviseur blijkt dermate...
Lees meer
Meer geld voor e-cultuur
Bij veel beeldend kunstenaars en instel- lingen voor beeldende kunst is nog weinig besef voor de kansen die digitale media, vooral internet, bieden voor culturele vernieuwing, en evenmin voor de rol die culturele instellingen en makers in de informatiesamenleving...
Lees meer
MAW: Working with the enemy Rubriek: MAW (Met Andere Woorden)
Keynote-spreker op het ACMC-congres was Ivan Wadeson, directeur van Arts About Manchester (AAM) en voorzitter van de Arts Marketing Association. Wadeson (37) arriveerde laat in het Boijmans en moest al snel weer terug naar Engeland, maar vond tijdens de lunch drie...
Lees meer
CRM bij theaters, poppodia en bioscopen?
Het publiek van culturele organisaties wordt kritischer en stelt steeds meer eisen. Het aanbod in de cultuur- en vrijetijdsmarkt is in de afgelopen jaren verveelvoudigd (De Haan et al, 2003). Het ministerie van OCW stelt minder geld beschikbaar voor de sector...
Lees meer
Leeswijzer: Moslimextremisme en oude media
Nederland heeft de laatste weken kunnen voelen wat de clash of civilizations betekent. Een van de kenmerken van deze clash is dat niet alle actoren aan het openbare debat deelnemen. Moslimextremisten discussiren niet met andersdenkenden. Dat is een ramp, want...
Lees meer
Welke kant moet het op met de Centra voor de Kunsten? Onderwijs, vrijetijd of sociaal-cultureel werk
De Centra voor de Kunsten, beter bekend als de CVKs, hebben niet gemakkelijk, deze dagen. De voorziening is weliswaar goed gespreid over het hele land met 230 centra en voor de diverse cursussen is er, met een totaal van zon 400.000 cursisten, sprake van tamelijk...
Lees meer