Beste Esther,28 Januari gaat het gebeuren, de grote verandering. Nieuw gezicht, nieuwe naam, nieuwe identiteit. Een hele operatie. Ja. Maar t is alleen de buitenkant. Verder blijven we dezelfde. Maar dan beter.Aldus de letterlijke tekst van het tv-spotje waarmee...
Lees meer
Er bestaat vermoedelijk geen enkele Europees land dat de eer kreeg drie Europese Culturele hoofdsteden te leveren. Antwerpen trok in 1993 resoluut de kunstkaart met als slogan Kan Kunst de Wereld redden?, Brussel focuste op de eigen stad in 2000 en Brugge neemt dit...
Lees meer
Kunst-, cultuur- en vrijetijdsorganisaties realiseren zich steeds meer dat er stevig geconcurreerd moet worden om de beschikbare vrijetijd van de consument. En dan eist de subsidiegever ook nog eens dat er een nieuw publiek moet worden aangeboord. De publicatie...
Lees meer
Congresagenda rubriek: congresagenda
15-16 novemberRome, ItaliConferentie Gambling on Culture: State Lotteries as a Source of Funding for Culture the Arts and Heritage Informatie: Circlewww.boekman.nl/circle18-19 novemberGent, BelgiEvent Expo 2002Informatie: Eventexwww.event-expo.be20...
Lees meer
Investeren in haaien op sterk water
Wanneer het gaat over investeren in kunst en de vraag hoe die vervolgens aan de man te brengen is reclamemagnaat Charles Saatchi een toonvoorbeeld van hoe het moet of kan. Saatchi heeft in de loop van de afgelopen jaren een aanzienlijke kunstcollectie opgebouwd met...
Lees meer
Vergrijzing is verzilvering
De vergrijzing van de bevolking zal in de komende decennia leiden tot meer vrijetijdsconsumptie door ouderen. De grote groep baby boomers is hoger opgeleid en beter bemiddeld dan voorgaande generaties. Deze aanwassende grijze golf zal zich in de vrijetijd actiever...
Lees meer
Jongerenmarketing: een bear-market
Jongeren zijn een interessante doelgroep. Helaas voor cultuurmarketeers weten andere marketeers dat ook. Daar komt nog eens bij dat het culturele product uit de aard der zaak minder op de vraag onder jongeren kan worden toegesneden dan, bijvoorbeeld, sportkleding en...
Lees meer
Opgemerkt rubriek: opgemerkt
Altijd wat te belevenAdformatie 10, 6 maart 2003De beurs voor de eventwereld, Evenement, is al vijf jaar lang een succes. Toch is deze beurs niet makkelijk te organiseren. Bedrijven denken evenementen nog vaak zelf te kunnen organiseren, terwijl evenementenbureaus...
Lees meer
Hermsen&Polak: Waarheid, vertrouwen, reclame rubriek: Hermsen&Polak
Rolf Hermsen (grafisch ontwerper) en Esther Polak (beeldend kunstenaar) bespreken vormgevingskwesties, onderling en met ontwerpers of opdrachtgevers, naar aanleiding van n Nederlands of Vlaams onderwerp. zo te zien[polak:] Op de zonnige morgen van 1 mei fiets ik langs...
Lees meer
Budgetcontracten voor schouwburgen: zo simpel mogelijk, maar niet simpeler
Op de VSCD-besturendag begin dit jaar maakte Rob van Steen in een presentatie duidelijk dat een gemeente en de lokale schouwburg bij voorkeur op tenminste vier terreinen contractuele afspraken moeten maken. Hieronder licht hij zijn voorstel nog eens toe. Op weg naar...
Lees meer