Publiek domein is datgene wat openbaar is, gratis en voor iedereen toegankelijk. De kennis of de creaties (programmatuur, teksten, beelden en geluiden) binnen het publiek domein zijn vrij van auteurs)rechten. Het gaat om informatie en creaties die deel uitmaken van...
Lees meer
In MMNieuws nummer 6/7 van dit jaar kwam in het openingsartikel n in het ronde-tafelgesprek over het nut en de praktijk van cultuurclustering ook de situatie bij het Apeldoornse CODA ter sprake. In beide artikelen werd de suggestie gewekt dat de samenwerking tussen de...
Lees meer
Als het zo eenvoudig zou zijn dan zouden de ruim 600 aanwezigen bij de ‘Derde dag van de cultuurcommunicatie voor niets (helemaal) naar Gent zijn gekomen. Gelukkig was dat niet het geval en kwamen er enkele inspirerende sprekers over cultuurcommunicatie aan het...
Lees meer
Alleen memorabele belevingen zijn het navertellen waard. Maar hoe kan een aanbieder in de vrijetijdssector vat krijgen op storytelling door consumenten? Door zelf het goede voorbeeld te geven en te beginnen met een verhaal. Aldus Moniek Hover, docent aan de de NHTV...
Lees meer
Het aantal museumbezoekers stijgt de komende jaren explosief. Dat beloven veel museumplannen in elk geval. Uit krantenkoppen valt op te maken dat een nieuw of verbouwd museum de toeristentrekker van menige gemeente gaat worden. Iedereen lijkt enthousiast te zijn over...
Lees meer
Platform Binnenstadsmanagement; Cultuur als economische motor van de binnenstad
Volgens Ger Peters (directeur Dienst Maatschappij Ontwikkeling, gemeente Eindhoven) moet de overheid een vaste rol hebben in het ondersteunen van de culturele instellingen. Peters beschrijft de taken als aanjagen, stimuleren en faciliteren. En vooral voor de gemeente...
Lees meer
Brabantse Uitmarketing Samenwerkprijs 2006
Steeds vaker gaan organisaties uit de wereld van kunst en cultuur de uitdaging van een samenwerking met het bedrijfsleven aan. Het Uitmarketingburo wil deze samenwerking stimuleren en heeft de UITmarketing Samenwerkprijs in het leven geroepen om hier extra aandacht...
Lees meer
SAMENWERKING UITBURO EN VVV GEEN MATCH OP MERKBELEVING
Het Nederlands Uitburo (NUB) en VVV Nederland zullen vanaf juni 2007 samenwerken. De collectieve organisaties blijven hun eigen merknaam voeren. Beide zien complementariteit in hun diensten en hopen deze samen beter te kunnen benutten. De gevoelswaarde van een...
Lees meer
Telefonische fondsenwerving voor Stadsschouwburg een succes
Begin 2006 heeft Melle Daamen, directeur van de Stadsschouwburg Amsterdam, het aangedurfd om zijn bezoekers te laten bellen om te vragen of zij de Stadsschouwburg willen steunen met een finan-cile bijdrage. Deze belactie bleek een buitengewoon succes. Marc Vooges van...
Lees meer
In het volgende nummer
Het komende nummer van MMNieuws heeft als thema cultureel en creatief ondernemerschap. Met o.a. aandacht voor de verschillende universitaire en hogeschoolopleidingen op het gebied van Kunst & Economie in Nederland aandacht voor de Europese samenwerkingsverbanden...
Lees meer