Evenementen behoren tot de snelst groeiende vormen van ontspanning en toerisme-gerelateerde fenomenen. Daardoor staan ze volop in de aandacht bij overheidsdiensten en ondernemers in de vrijetijdssector. Meer en meer worden er vanuit het stedelijk beleid, het...
Lees meer
Websitebezoekers weten wat ze willen, al kunnen ze dat niet altijd uitspreken. Zij scannen een pagina totdat het kwartje valt. Zij herkennen een afbeelding, een stuk tekst of een logo en bingo ze weten ineens wat ze zoeken. Wie dat zijn en wat zij zoeken is tot op...
Lees meer
Naar nieuwtjes over de digitale revolutie hoef je niet op zoek, die dringen zich zonder vragen aan je op. Heb jij een NIPO-onderzoek nodig om te beseffen dat Nederlanders niet meer zonder het internet kunnen? Of een mijnheer De Hond die op basis van suggestieve...
Lees meer
Het wordt allemaal anders. De openingszin van het ACMC-congres dat op 28 november 2005 onder de wat uitdagend klinkende titel Wat nou publiek?!plaats vond, zet onmiddellijk de toon. De samenstelling van de Nederlandse bevolkingsgroepen verandert en dat heeft zn...
Lees meer
Mond-tot-mondreclame verklaard Een boodschap kan besmettelijk zijn, net als een virus. Verhalen worden doorverteld van persoon tot persoon. Huisvrouwen vertellen elkaar roddels bij de slager. Op feestjes vertellen we allemaal die mop die we de dag ervoor hoorden. En...
Lees meer
Vijf jaar geleden spatte de dotcom-bel uiteen. Na een decennium van opgeblazen verwachtingen leek plotseling niemand nog een stuiver te geven voor de kansen op commercieel succes van internetbedrijven. In de wereld van kunst en cultuur is dergelijk succes vaak niet de...
Lees meer
Academici, politici, de ambtenarij en sommige fondsen hebben het concept van de creatieve industrie met groot enthousiasme omarmd. Begrijpelijk. De creatieven daarentegen zijn vaak minder enthousiast en willen hoe dan ook niet in een hokje gestopt worden, en zeker...
Lees meer
Staan wij aan de vooravond van een tweede internetzeepbel in de kunstsector? Ik herinner mij nog de opwinding die zich van de marketeers in de podiumkunsten meester maakte toen eind jaren negentig het internet tot ons kwam. Dat was het helemaal, de oplossing voor al...
Lees meer
Michiel van der Kaaij (44), voorheen directeur van Erfgoed Actueel, werd twee jaar geleden directeur van wat toen nog de Federatie Kunstuitleen (FKU) heette. Sinds een half jaar kan hij zich directeur van stichting Artes noemen. Deze stich-ting is voortgekomen uit het...
Lees meer
MMNieuws besteedt in een aantal achtereenvolgende nummers aandacht aan een of meer van de voor de Creative Challenge Call-subsidies geselecteerde instituten of organisaties. Dit keer aandacht voor de activiteiten van Literair Productiehuis de Wintertuin en van...
Lees meer