Het antwoord op deze vraag is duidelijk: de polder is plat. Maar geldt dat ook voor het culturele leven in die polder? Is het culturele leven in Nederland platter dan in andere Europese landen? Het antwoord op die vragen vergt een blik op het cultureel aanbod en de...
Lees meer
CJP krijgt extreme makeoverCJP wil haar aanbod meer laten bepalen door jongeren en gaat meer aandacht besteden aan muziek, film en reizen. CJP wil jongeren in staat stellen haar eigen culturele smaak te ontwikkelen door middel van tips op de vernieuwde website, in de...
Lees meer
Boek-en-festivals Ieder jaar meer boeken, maar ook minder lezers
De relatie boek-en-festivals is een moeizame. Enerzijds zijn er boeken-evenementen met het karakter van een festival, dat wil zeggen tijdelijk van aard en met veel publiciteit omgeven. Het bekendst is zonder twijfel de jaarlijkse boekenweek, met veel feestgedruis...
Lees meer
Twintig jaar collectieve cultuurpromotie in cijfers
Met de Cultuurnota 2001-2004 Cultuur als confrontatie werd de aandacht van culturele instellingen meer dan voorheen gericht op marketing. Groepen die tot de potentile bezoekers behoorden maar om welke reden dan ook de cultuur links lieten liggen, werden tot speerpunt...
Lees meer
Cultuur in de buurt
Wie in een hem of haar onbekende buurt in Nederland cultuur wil bezoeken, kan daarvoor sinds kort zijn mobiele telefoon gebruiken. Het intoetsen van een code is voldoende om een sms-je met informatie te krijgen over het dichtstbijzijnde monument, museum of cultureel...
Lees meer
Innovatie uit de UK
Het bevorderen van creatieve relaties tussen het bedrijfsleven en de culturele sector De British Council organiseert in 2004 en 2005, samen met ACMC en Leenaers Verloop, een serie bijeenkomsten over de rol die private investeerders kunnen spelen bij de financiering...
Lees meer
CRM: de klant centraal
Over CRM (Costumer Relations Management) is de laatste tijd veel te doen geweest. Veel bedrijven en instellingen, ook binnen de culturele sector, zijn inmiddels dan ook sterk doordrongen van het belang van CRM, ofwel van het belang van het opbouwen van een langdurige...
Lees meer
Dance; voorbeeld van een nieuw exportproduct voor de Nederlandse cultuurindustrie?
Wie afgaat op de blote cijfers, moet constateren dat het goed gaat met de muziek- en dance-industrie in Nederland. Volgens cijfers van het Nationaal Popinstituut bezochten vorig jaar zon 8,8 miljoen mensen een popconcert of -festival. Toch lijken de hoogtijdagen van...
Lees meer
Kent u Patrick McMullan?
Het nieuwe nummer van MMNieuws dat voor u ligt,staat bol van de intelligentie en interessante bijdragen. Bijvoorbeeld over de Vlamingen die gepassioneerder dan hun Nederlandse collegas? met artistieke bezieling de in Nederland oprukkende managementcultuur een halt...
Lees meer
Een inventarisatie van instanties, bedrijven en organisaties die zich bezighouden met auteursrechten
Voor dit themanummer maakte MMNieuws een inventarisatie van instanties, bedrijven en organisaties die zich bezighouden met auteursrechten. MMNieuws pretendeert niet een compleet overzicht neer te zetten voor het hele scala aan organisaties die zich bezig houden met...
Lees meer