Nederland behoort in Europa tot de koplopers bij het bezit en het gebruik van nieuwe media. Recente cijfers van Eurostat (november 2006) wijzen uit dat 52% van de huishoudens in de 25 EU-landen toegang tot internet heeft. In Nederland is dat maar liefst 80%. Ook met...
Lees meer
In het kader van dit themanummer van MMNieuws over cultureel ondernemerschap van ondersteunende organisaties, koepels en sectorinstituten past een overzicht van de verschillende ondersteunende organisaties in de culturele en creatieve industrie. Op aangeven van...
Lees meer
Onlangs had in Antwerpen in het kader van de reeks Mind Europe van het Vlaams-Nederlands Huis deBuren een speciale bijeenkomst plaats onder de titel Meeting of Minds. De bijeenkomst werd georganiseerd door C.H.I.P.S. vzw, in samenwerking met de Vrije Universiteit...
Lees meer
Een reactie op de uitspraken van Frits Spangenberg over cultuurmarketing Het kan, Radio 538-publiek bij Tsjechov, zo liet Frits Spangenberg, directeur van onderzoeksbureau Motivaction onlangs weten in het Financieele Dagblad (06.06.2007). Dit naar aanleiding van het...
Lees meer
Alles kopen wat verkrijgbaar is. Alles beleven wat er te doen is. Het zijn de verworvenheden van de moderne mens: de afgoden van de 21e eeuw. Maar meer en meer lijkt de beleveniseconomie zijn glans te verliezen. Existentile vragen doemen op. De contouren van een nieuw...
Lees meer
Cultural Business Modeling geland bij de commissie Cultuurprofijt
In 2004 verscheen een practise based onderzoek van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht onder de titel Niet het tekort maar de bron. In dit onderzoek wordt uiteengezet hoe een gezond cultureel business model valt op te zetten, getoetst aan vier praktijkvoorbeelden....
Lees meer
Heb ik een DigiMe? Het digitale ik van de cultureel manager
Sinds enkele weken is Erik Uitenbogaard chef content voor StratLab 2008, een serie thematische bijeenkomsten bestemd voor ouderejaarsstudenten van de HKU. Hieronder gaat hij in op de recente StratLab-bijeenkomst, waarbij onder de titel DigiMe werd gesproken over...
Lees meer
Verlangen naar authenticiteit
Consumenten hunkeren naar echte en authentieke ervaringen. Maar wat is authenticiteit? Volgens bestsellerauteur Joseph Pine zijn er meer types van authenticiteit te onderscheiden. Om dat en meer toe te lichten was Pine even in Nederland. Pine was keynote speaker op...
Lees meer
Onze kracht zit in produceren van live entertainment voor het theater
Onlangs was Joop van den Ende weer in het nieuws, dit keer naar aanleiding van de perikelen rondom de nieuwbouw van theaters in Amsterdam, Utrecht en Maastricht. MMNieuws was benieuwd naar de plannen die Joop van den Ende op dit moment nationaal ontwikkelt, maar meer...
Lees meer
P&I: plannen en ideen
De relatie tussen het kunstvakonderwijs (KUO) en de creatieve industrie staat centraal tijdens een conferentie van het Landelijk Overleg Kunstlectoren (LOK) op 18 maart 2009. De Hogeschool voor de Kunsten Utrecht treedt op als gastheer en verzorgt het inhoudelijk...
Lees meer