Steeds vaker gaan organisaties uit de wereld van kunst en cultuur de uitdaging van een samenwerking met het bedrijfsleven aan. Het Uitmarketingburo wil deze samenwerking stimuleren en heeft de UITmarketing Samenwerkprijs in het leven geroepen om hier extra aandacht...
Lees meer
Het Nederlands Uitburo (NUB) en VVV Nederland zullen vanaf juni 2007 samenwerken. De collectieve organisaties blijven hun eigen merknaam voeren. Beide zien complementariteit in hun diensten en hopen deze samen beter te kunnen benutten. De gevoelswaarde van een...
Lees meer
Begin 2006 heeft Melle Daamen, directeur van de Stadsschouwburg Amsterdam, het aangedurfd om zijn bezoekers te laten bellen om te vragen of zij de Stadsschouwburg willen steunen met een finan-cile bijdrage. Deze belactie bleek een buitengewoon succes. Marc Vooges van...
Lees meer
Het komende nummer van MMNieuws heeft als thema cultureel en creatief ondernemerschap. Met o.a. aandacht voor de verschillende universitaire en hogeschoolopleidingen op het gebied van Kunst & Economie in Nederland aandacht voor de Europese samenwerkingsverbanden...
Lees meer
Monique van Dusseldorp (42) is freelance media-analist, journalist en samensteller van seminars over de ontwikkelingen in de digitale wereld. Net als een jaar geleden was zij verantwoordelijk voor de samenstelling van het programma van Picnic 2007. Picnic is in twee...
Lees meer
Met De opkomst van Creative Finance (MMNieuws 2007/8) legde Giep Hagoort de basis voor een serie artikelen over financiering van de creatieve bedrijfsvoering. Hij maakte hierin een onderscheid tussen profit en not for profit ondernemingen qua uitwerking, maar niet qua...
Lees meer
RECLAME EN AMSTERDAM: SAMEN IN DE LIFT
De reclamesector vormt in Amsterdam een belangrijk onderdeel van de creatieve industrie. De sector is goed voor 50% van de creatieve zakelijke dienstverlening, een van de drie categorien binnen de creatieve industrie. En de Amsterdamse reclame zit weer in de lift, zo...
Lees meer
In utrecht gebeurt het?
Harm Scheltens van Utrecht Manifest vertelt over zijn project in de krachtwijk Kanaleneiland. Utrecht Manifest is een internationale culturele binnale die de hedendaagse ontwikkelingen in design en architectuur vanuit een sociaal perspectief beziet. Naast...
Lees meer
De opkomst van de Russische kunstmarkt : Geld genoeg in het land van ooit
De Russische economie groeit voorspoedig en de kunsten profiteren mee. Als de ontwikkelingen zich in dit tempo doorzetten, zal Rusland over vijf jaar n van de toonaangevende landen op het gebied van beeldende kunsten in Europa zijn. Welke kansen levert dit op voor...
Lees meer
Zorgen over creatieve toekomst van NDSM-werf
De kunstenaars en ondernemers op de voormalige NDSM-werf maken zich grote zorgen. Wordt hun vesting verkocht aan een projectontwikkelaar, en betekent dat het einde van deze creatieve broedplaats in Amsterdam? Of laten de huurders zich van hun beste ondernemerskant...
Lees meer