Het toerisme in Nederland richt zich voor een groot deel op de cultuur. Nederland kan zich op het Europees continent immers eigenlijk alleen daarmee een prominente toeristische positie verwerven. Zon, Sneeuw, Actief, Eco en andere reismotieven spelen hier nu eenmaal...
Lees meer
Festivals in Vlaanderen: Big Business
Het is langzamerhand een traditie geworden in zomers Vlaanderen: nagenoeg elk weekend staat er wel ergens een muziekfestival op de kalender. Het aanbod is zeer divers, zowel qua formules als qua muziekstijlen. Hoe kunnen al die festivals ondanks de grote concurrentie...
Lees meer
Met andere woorden: Drie dagen burgemeester
Dit jaar organiseert Mojo Concerts voor de tiende keer het Lowlands festival. In het kader van dit festivalnummer interviewde MMNieuws Eric van Eerdenburg, sinds twee jaar verantwoordelijk voor de organisatie van deze jaarlijkse happening. Eric van Eerdenburg is 41...
Lees meer
Congresverslag: De Toeristische Netwerkstad, hoe ver gaan we?
Eind juni vond in het Maastheater te Rotterdam het congres De toeristische netwerkstad, hoe ver gaan we? plaats, georganiseerd door de Erasmus Universiteit, Twynstra Gudde en het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT). Theo Schmits, algemeen directeur van het NBT, gaf...
Lees meer
E-flyers: nieuw publiek, nieuwe mogelijkheden
Liquidworld’s e-flyer ontstond ongeveer tien maanden geleden uit de praktische behoefte om theaterevenementen op de meest onderhoudende, beeldende en toegankelijke manier onder de aandacht te brengen. Het komt allemaal neer op het verkleinen van risico’s....
Lees meer
CRM-onderzoek leidt tot zicht op mogelijkheden
Reactie Giel Pastoor, directeur Theater-Congrescentrum De Tamboer Hoogeveen op CRM-afstudeerrapportage: Voor De Tamboer was het van belang om meer inzicht te krijgen in CRM. Was het een belangrijk middel of alleen maar een toverwoord? Waren er successen en voorbeelden...
Lees meer
Centraal: Cultuurparticipatie van allochtonen
De nadruk die staatssecretaris Rick van der Ploeg legt op een beter publieksbereik onder allochtonen en jongeren blijft omstreden. Prof. dr. Arie van der Zwan leverde op de kunstpagina van NRC Handelsblad van 31 augustus jl. ongezouten kritiek: ‘een zinloze...
Lees meer
Regionale samenwerking
Voor een bezoeker van het Vestingmuseum en het Goois Museum is de behoefte aan informatie een belangrijk bezoekmotief. Het breed samengestelde publiek van het Muiderslot is meer gericht op recreren en voor een bezoek aan Singer Museum en Kasteel Groeneveld is de...
Lees meer
Zomerfestivals zijn intense beleving
Simpel gesteld, een zomerfestival is ieder evenement dat tussen 21 juni en 21 september gehouden wordt. Uiteraard is deze definitie te kort door de bocht, zo bleek ook op een seminar Sponsoring van Zomerfestivals, onlangs in Amsterdam georganiseerd door de secties...
Lees meer
Congresverslag: Congres acmc/gvr, 16 april 2003; Sponsoring van zomerfestivals rubriek: congresverslag
Bij de bijeenkomst Sponsoring van zomer- festivals, georganiseerd door de secties ACMC en Sponsoring van het GVR, stond de manier waarop zomerfestivals en sponsors elkaar vinden centraal. De eerste spreker, Lex Kruijver van ReSpons Evenementen Monitor (zie ook zijn...
Lees meer