Culturele instellingen willen investeren in hun bezoekers. Als aanvulling op de gangbare promotie zetten sommige instellingen een website op, waar bezoekers met elkaar van gedachten kunnen wisselen over het cultureel aanbod of een bepaald onderwerp. Het succes van...
Lees meer
Het ACMC congres getiteld Succesvol Samenwerken ging over een zeer belangrijk onderwerp voor de culturele sector in Nederland. Op het eerste gezicht twee simpele woorden: succesvol + samenwerken. Maar wat gaat er schuil achter deze twee woorden? Waarom is succesvol...
Lees meer
Dit jaar vindt voor de 17e keer het Festival Mundial plaats. Mundial Productions heeft het merk Festival Mundial in 2003 eens goed onder de loep genomen. Een uitgebreid onderzoek naar merkenmanagement. Waarom merkenmanagement? Merkenmanagement is een zeer jonge...
Lees meer
Thema in Beeld: Artistiek ondernemerschap als voornaamste succesfactor Rubriek: Thema in Beeld
In deze Thema in beeld is het woord aan Geert Overdam, directeur Theaterfestival Boulevard.Is het niet frustrerend dat de overheid of subsidiegevers festivals dwingen om steeds meer nieuw publiek te werven uit doelgroepen die getuige de resultaten van veel onderzoek...
Lees meer
E-marketing in de culturele sector: meer dan e-zines en e-Nieuws
Recente ontwikkelingen binnen het internet en de mobiele telefonie zorgen ervoor dat culturele instellingen steeds meer aandacht gaan besteden aan en vragen stellen bij hun e(lektronische)-communicatie. Snellere en betere verbindingen hebben ervoor gezorgd dat de...
Lees meer
Loyale cultuurbezoekers creeren. Zes praktische aanbevelingen
Terecht of niet, maar bezoekersaantallen gelden tegenwoordig als d succesindicator in de cultuursector. Theaters en musea kunnen haast niet meer zonder de tevreden constatering dat het voorbije jaar weer hogere bezoekersaantallen opleverde. Voor het gros van deze...
Lees meer
Uit is in: Internet is effectieve informatiebron voor uitgaanspubliek
Binnen een jaar tijd is de website UitinBrabant.nl erin geslaagd uit te groeien tot de meest vooraanstaande leverancier van uitinformatie in Noord-Brabant. De site trok meer dan een half miljoen bezoekers; ruim driekwart van de Brabantse surfers bezocht de culturele...
Lees meer
Centraal: Doelgroepenbenadering ok, maar niet tot in den treuren rubriek: centraal
Centraal in deze aflevering van MMNieuws staat het begrip doelgroepenmarketing. Het belang van marketing binnen de culturele sector wordt steeds evidenter. Bij het aanvragen van verschillende fondsen selecteert men tegenwoordig al op een goed onderbouwde strategie en...
Lees meer
Lezersreactie; Samenwerking! Waarom, waarom?
MMNieuws ontving onderstaande reactie naar aanleiding van het eerste nummer van dit jaar over samenwerking op cultureel gebied in Europa. Lezersreacties weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de redactie. Samenwerking en cultuur zijn instrumenten van...
Lees meer
Musea in een informatiesamenleving
Nieuwe maatschappelijke omstandigheden vragen van musea een reflectie op taak en vorm. Gedreven door technologische ontwikkeling zullen musea hun positie in de informatiesamenleving moeten heroverwegen. Zo verandert het internet de condities waaronder traditionele...
Lees meer