Culturele voorzieningen zijn in belangrijke mate bepalend voor het imago van een stad en dus voor marketing en promotie. Stadsbestuurders en -ontwikkelaars benadrukken dan ook steevast het belang van cultuur voor het onderscheidend vermogen van een stad. De vraag is...
Lees meer
Het vormen van creatieve clusters in oude fabriekspanden en vervallen spoorzones lijkt een kernactiviteit geworden van gemeentelijke overheden. Iedere stad wenst zichzelf te profileren als creatieve stad, nu onderzoekers als Richard Florida de potentie van de...
Lees meer
Over één ding zijn de meeste festivalorganisatoren het eens: de vraag naar festivals zal de komende jaren blijven bestaan. In een tijd waarin de maatschappij een individualistische instelling heeft, bestaat behoefte aan het ondernemen van activiteiten in een sociale...
Lees meer
Op donderdag 2 juni organiseerde Paul Rodenburg van BAS Consultants in het Utrechtse Jacobi Theater voor de zesde keer de Brood@Spelen middag. Deze Brood@Spelen middag draaide het om vele vormen van vermaak en de wijze waarop die functies vorm krijgen in steden,...
Lees meer
Veel is en wordt geschreven over de mondiaal sterke opkomst van het aantal festivals en evenementen en over het aantal bezoekers aan deze festivals en evenementen. Niemand kijkt meer op van een Love Parade waar een miljoen bezoekers op af komt. Tegelijkertijd wordt er...
Lees meer
Branchevereniging VVEM (Vereniging Van EvenementenMakers) wil stimuleren dat onder andere in de media werkelijke aantallen bezoekers van evenementen worden vermeld in plaats van soms wel een veelvoud daarvan. De aangepaste bezoekersaantallen worden vaak gepubliceerd...
Lees meer
Wanneer een bedrijf of instelling een keuze heeft gemaakt voor een bepaalde CRM-methodiek en de nodige software tools zijn gemplementeerd, zijn de verwachtingen vaak hoog gespannen. Groot is de teleurstelling wanneer het succes niet zo snel komt als verwacht. Dat die...
Lees meer
Loyaliteit vol passie
We leven momenteel in de overgang van de transactie-economie naar de transformatie-economie. In die transformatie-economie ligt de nadruk meer dan ooit op emoties en waarden en op het kweken van loyaliteit. Merken en organisaties moeten werken aan het opbouwen van een...
Lees meer
Het verleden opnieuw beleven Innovatieve presentaties van de geschiedenis aan de hand van vier case studies
Cultureel erfgoed draagt sterk bij aan het imago van steden, doordat er een bepaalde symbolische waarde vanuit gaat. Dit stelt bewoners in staat om zich te identificeren met de lokale cultuur, maakt het voor bezoekers mogelijk om zich te oriënteren aan de hand van...
Lees meer
Cultuur en Community: Tien tips voor wie zijn publiek recht in de ogen durft kijken
Een snuifje community op een website kan wonderen doen. Ook op een cultuursite. Meer nog: voorl op een cultuursite. Want een film, theaterstuk of tentoonstelling leent zich uitstekend voor pittige discussies, ongezouten meningen en enthousiaste besprekingen. Met een...
Lees meer