Sommigen werken er al mee, anderen moeten het nog ontdekken: Hyves. Hyves is in Nederland de grootste online community. De leeftijd van de gemiddelde gebruiker is 27 jaar. In mijn studententijd werd ik actief gebruiker – ik verving zelfs mijn gsm deels door...
Lees meer
MMNieuws verzamelde op de Marketingdag van Bureau Promotie Podiumkunsten een aantal nieuwe, en voor lezers wellicht onbekende termen op het gebied van nieuwe media en communities. Voor hen volgen hieronder diverse termen met hun definitie, verwijzing naar een website...
Lees meer
Durf is wat nodig is!
Tijdens de middag van de Marketingdag voor de Podiumkunsten heb ik gesproken met verschillende marketingmensen uit de creatieve sector, zoals marketeers van kleine gezelschappen, een groot gezelschap, een koepelorganisatie, een grote onderneming, een festival. Wat...
Lees meer
Merk-waardig gedrag Met andere woorden
Een van de werkgroepleiders op de BPP-Marketingdag was Marc van Eck, auteur van Internal Branding in de praktijk. Van Eck ziet in internal branding een van de belangrijkste factoren voor het opbouwen van een sterk merk. Medewerkers moeten door het merk bewust worden...
Lees meer
Bloggen of niet?
Nieuwe media en Web 2.0 ontwikkelingen bieden interessante mogelijkheden voor culturele instellingen. Het is echter niet eenvoudig om het innovatietempo op deze vlakken bij te houden en de verschillende varianten op waarde te schatten. Moet je als instelling...
Lees meer
Plannen & ideeën
In de Vlaamse bundel Concurrentie in de wereld van Kunst en Cultuur (2008) presenteert Bruno Verbergt een uitvoerig betoog over de toepassing van de concurrentietheorie van strategiegoeroe Michael Porter binnen de podiumkunsten. Geen gemakkelijk opgave, omdat Porter...
Lees meer
What would Google do? Titel ontleend aan titel boek Jeff Jarvis
Net als bij langebaanschaatsen is het stuivertje wisselen welke Nederlander de beste DJ van de wereld is: Van Buuren of Verwest. Winnaars van de popprijs ‘02 en ‘07. Holkenborg en Corsten grepen er net naast. Dat is best knap. Concertboer Mojo bleek...
Lees meer
Nooit meer stagiairs! Doorn
Vroeger was het leuk om stagiairs en stagiaires rond te hebben lopen. Het betekende vers bloed in de organisatie; heimelijk en met (geveinsde) verbazing (af)luisteren naar hun zinloze dagindeling en problemen met vriendjes en vriendinnetjes; met elkaar – de oude...
Lees meer
Online preken voor de podiumparochie Marketingdag voor de podiumkunsten, maandag 9 maart 2009 in Ede
Wat verwacht de bezoeker van een website van een theatergroep, een orkest of dansgezelschap, of van een schouwburg of theater? Hij wil behalve duidelijke informatie vooral geprikkeld en geamuseerd worden. Hij wil ‘landen’ op een overzichtelijke en...
Lees meer
De Effenaar
De Effenaar maakt gebruik van diverse social media tools, zoals Hyves, MySpace, Facebook, Twitter, Flickr en LastFM. Het bijhouden van deze sites en netwerken is arbeidsintensief, maar ook zeker effectief. Gebruikers van Hyves, MySpace en Last FM geven (vaak)...
Lees meer