Anno 2008 neemt de clustering van kleinschalige, culturele en creatieve bedrijven een prominente plaats in het Europese beleid in. Verwaarloosde delen van de Nederlandse binnensteden, met oude (fabrieks)panden en leegstaande pakhuizen, lenen zich uitstekend voor...
Lees meer
Na tien jaar soebatten met illegale downloaddiensten heeft de pop-muziek-industrie eindelijk iets positiefs ontdekt aan het fenomeen internet. Op Myspace, YouTube en blogs van muziekliefhebbers barst het namelijk van het talent dat smacht om ontdekt te worden....
Lees meer
Creatieve industrie in ontwikkeling
In het kader van z’n 10-jarig jubileum laat MMNieuws trouwe abonnees aan het woord. Hun indrukken en herinneringen aan 10 jaar marketing- en management-nieuws zijn zeker het lezen waard. Bent u ook benieuwd wie tien jaar geleden een abonnement nam en MMNieuws...
Lees meer
Geen ondernemerschap zonder samenwerking
Samenwerking en schaalvergroting zijn in – zo lijkt het. Of het nu aan de crisis ligt, aan de overheid die dreigt met korten op subsidies of lonkt met matchinggelden, of aan een mentaliteitsverandering bij culturele instellingen – steeds meer musea,...
Lees meer
Piet Hein Eek in tweede hart van Eindhoven
Stad en de regio rond Eindhoven willen zich behalve als toptechnologieregio ook profileren als een gebied waar de creatieve industrie een goede voedingsbodem heeft. Voor de relatie tussen creativiteit en innovatie binnen ondernemingen en tussen ondernemers onderling...
Lees meer
Ieder kind een instrument met andere woorden
Ocker van Munster (58) ging enkele maanden terug, na zijn nogal plotse vertrek als directeur kunsten bij het ministerie van OCW, aan de slag als directeur van de SKVR in Rotterdam. MMNieuws was benieuwd hoe zijn leven er nu uitziet en vroeg hem ook naar zijn visie op...
Lees meer
Design Denken
Design – ooit een A-merk, maar ondertussen- -al decennia een zwaar gedevalueerd label dat te pas, maar vaker nog te onpas de meest uit-eenlopende producten in de catalogi van Blokker tot Ikea extra betekenis moet verlenen. Van een designtuinkabouter tot een...
Lees meer
Plannen & ideeën
Wie in 20 minuten een globaal en nuttig overzicht wil hebben van de creatieve industrie leze Wordt 2009 het jaar van de creatieve industrie? Dit overzicht is samengesteld door Frits Grotenhuis, een oude bekende in de subsidie- en beleidsgedreven arena’s van deze...
Lees meer
Landelijke marketingprijs voor samenwerkende Limburgse theaters
Op de Marketingdag voor de Podiumkunsten in maart van dit jaar kregen de samenwerkende theaters in Limburg de Gouden Struis uitgereikt. De winnaars ontvangen een prijzenpakket van ruim 17.000 euro. Joost Veuger, van het Munttheater in Weert, geeft uitleg over het...
Lees meer
Cultuur als bron van binding? Sociaal en cultureel planbureau
Cultuur geldt als doel op zich, maar ook als middel in dienst van andere doelen. Een interessant cultureel aanbod zou bijdragen aan een goed economisch klimaat, en deelname aan culturele activiteiten aan een goed sociaal klimaat. Het coalitieakkoord Balkenende IV...
Lees meer