Cultureel ondernemen is niet hetzelfde als echt ondernemen. Cultureel ondernemen is een politiek verlangen van de musea om meer eigen inkomsten te genereren en publieksgerichter te worden. Museumdirecteuren knikken heftig ja, want hun prestige hangt af van de...
Lees meer
Sinds het midden van de jaren negentig zijn meer Nederlanders musea, monumenten en archieven gaan bezoeken, maar de samenstelling van de bezoekersgroepen is in de loop van de tijd nauwelijks veranderd. Welk deel van de bevolking behoort tot de bezoekers?De publieke...
Lees meer
Amsterdamse marketingmarkt
Hoewel er zich langzame verschuivingen beginnen af te tekenen verhoudt de culturele sector zich nog steeds wat schuchter tot zaken als externe financiering en marketing. Het inzicht dat marketing meer inhoudt dan communicatie en pr begint wel steeds meer door te...
Lees meer
Continu Bezoekersonderzoek Cultuursector Doorlopend inzicht in de bezoeker en zijn wensen
Als vervolg op het Cultureel Merkenonderzoek heeft Hendrik Beerda nu ook een onderzoeksmodule ontwikkeld voor de continue inzameling van informatie onder bezoekers van musea, podia, festivals en gezelschappen. Het onderzoek is recent van start gegaan bij de...
Lees meer
Van papier naar mobiel Verkoop- en marketingmogelijkheden van ticketingsy
Hoe was het vroeger? Je zag een affiche of een advertentie voor een voorstelling, een concert of een festival. Je belde met het desbetreffende theater of organisatiebureau en bestelde een kaartje, of je fietste er zelf naartoe om dat te doen – hopend dat niet...
Lees meer
Picnic 2009: meer mobiel
Net als in 2008 en 2007 was het Amsterdamse Westergasfabriekterrein ook dit jaar weer het toneel voor Picnic. Picnic brengt gedurende drie dagen in september professionals uit de mondiale reclame-, pr- en mediawereld bij elkaar, om informatie uit te wisselen over de...
Lees meer
Next Best Band een nieuw crossmediaal podium voor bands en muziek
Crossmedia is een term die niet meer weg te denken is uit het huidige medialandschap. Toch bestaat er vanuit de sector nog veel onduidelijkheid over het realiseren van crossmediale oplossingen. Next Best Band is een nieuw crossmediaal podium voor bands en muziekfans...
Lees meer
De marketeer en het publiek van gisteren column
De ster van de marketeer in podiumland is volgens Anneke Mengerink nog steeds rijzende. Zonder marketeers geen gevulde zalen. Voor de marketeer is het publiek van gisteren van levensbelang. Zij zijn de mensen die ze vandaag een bericht kunnen sturen. Om te vragen of...
Lees meer
De marketingparadox van de BV Nederland Column
Het imago dat Nederland in het buitenland heeft, is vooral te danken aan door Nederland zelf in de 18e en 19e eeuw in omloop gebrachte clichés, die daarna met omvangrijke overheidssteun in het buitenland aangeprezen werden. Het lijkt er op dat de Nederlandse...
Lees meer
Letty Ranshuysen: van pionier tot autoriteit met andere woorden
‘Toen ik zo’n twintig jaar geleden begon, was er nog niet veel op het gebied van organisatie- en publieksonderzoek in de cultuursector. Het was vooral pionieren. Er was wat literatuur uit Engeland en de VS, maar ik heb veel onderzoeksmethodieken zelf moeten...
Lees meer