Berenschot heeft onderzocht hoe gemeentelijke cultuursubsidies worden verdeeld in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Arnhem, Enschede en Maastricht. Hierbij is een vergelijking gemaakt van de hoofdlijnen van het...
Lees meer
Grenzeloos 2020: Virtueel Platform
Nieuwe media in Nederland zijn in 2020 voorbij de transformatiefase. De snelheid van informatiestromen en verdere ontwikkelingen op het gebied van informatietechnologie zorgen ervoor dat obstakels oplossen. Delen en auteursrecht zijn geen issue meer. Open source is...
Lees meer
van de redactie
MMNieuws viert dit jaar z’n tienjarig bestaan. En bij een jubileum is de neiging om achterom te kijken sterk. Waaraan besteedden we in die tien jaar aandacht? Wat zegt het dat de onderwerpen die in MMNieuws aan bod kwamen langzaam verschoven, naar onderwerpen...
Lees meer
Waarde van creatie: Stichting Nederland Kennisland
Het was niet echt groot nieuws dit keer. In september verscheen de nieuwe beleidsbrief Cultuur en Economie, van de ministeries van EZ en OCW. Werd de eerste brief, ‘Ons creatieve vermogen’, in 2005 nog met veel tamtam aangekondigd, rond ‘De waarde...
Lees meer
Het management van kunsten en erfgoed in 2020 Op weg naar 2035
Film 2035 Op het filmpje staan beelden van het verkeer en de virtuele activiteiten in dat jaar. De auto`s – bijna allemaal hybride – worden op de snelweg nog wel niet aan elkaar gekoppeld, maar met sonar en radar is het rijden een stuk veiliger geworden dan nu,...
Lees meer
Merkambassadeurs zijn de motor van het succes
Wat zijn merkambassadeurs? Merkambassadeurs zijn de belangrijkste promotors van een organisatie. Ze zijn enthousiast over het aanbod, delen dit enthousiasme met anderen en hebben invloed op hun omgeving. Het zijn personen die zich vaak kenmerken door hun...
Lees meer
Creatief MKB’ers ondernemen niet
Ondernemen vraagt om vernieuwing, maar creatief MKB’ers zijn daar niet goed in. Voor vernieuwing moet je weten waar je staat en wat je opties zijn. Dat vraagt om bezinning, onderzoek en experiment. Creatief ondernemers laten op grote schaal na om onderzoek te...
Lees meer
De marketingparadox van de BV Nederland Column
Het imago dat Nederland in het buitenland heeft, is vooral te danken aan door Nederland zelf in de 18e en 19e eeuw in omloop gebrachte clichés, die daarna met omvangrijke overheidssteun in het buitenland aangeprezen werden. Het lijkt er op dat de Nederlandse...
Lees meer
Niet spelen in augustus Laveren tussen artistieke en marketingdoelstelling
Artisticiteit, kwaliteit, concurrentie van andere toneelstukken en tegelijkertijd meer publieksinkomsten genereren. Lange tijd waren de twee laatstgenoemde aspecten in de theaterwereld onderbelicht; het aantal toneelgezelschappen was te overzien en het aantal theaters...
Lees meer
Het basistrucje is hetzelfde Marketing in de commerciële en de culturele sector
Het lijkt een trend: marketeers uit het bedrijfsleven die de overstap maken naar de kunst & cultuur. Maar is dat eigenlijk wel een goed idee? Zijn hun vaardigheden wel inzetbaar in culturele instellingen? Wordt er wel naar ze geluisterd? Want commercie, dat is...
Lees meer