Bjorn Stenvers: ‘Ik zou het huidige verdienmodel niet als ‘failliet’ aanmerken. De vraag is wel of het tegenwoordig gehanteerde model als businessmodel aangemerkt kan worden. Ik kom nog niet zoveel instellingen tegen die er een echt – dat wil zeggen: zakelijk –...
Lees meer
De laatste jaren zijn in het erfgoedveld ‘verhalensites’ in toenemende mate populair. Steeds meer erfgoedinstellingen en -organisaties maken, al dan niet in samenwerking met toeristische organisaties, gebruik van de mogelijkheden van internet en nieuwe...
Lees meer
De Culturele Hoofdstad van Europa als cultuur toeristisch product
In 2018 zal Nederland samen met Malta aan de beurt zijn om de Culturele Hoofdstad van Europa (CHE) te leveren. Tot de Nederlandse steden die zich kandidaat hebben gesteld voor deze titel behoren Utrecht, Den Haag, BrabantStad en Maastricht. De gedrevenheid van de...
Lees meer
Moderne flagship musea
Hippe tools voor citymarketing en nieuwe lokvogels voor cultuurtoerismeAfgelopen zomer bezocht ik de tentoonstelling Museen im 21. Jahrhundert: Ideen, Projekte, Bauten in het hypermoderne BMW-museum in München. Het BMW-museum is één van de 27 musea...
Lees meer
Been there, tasted that
Liefde gaat door de maag. Op reis kunnen traditionele gerechten en lokale drankjes zorgen voor een directe ontmoeting met een nieuwe cultuur. Zo’n smaaksensatie heeft veel meer impact dan een aanblik of geur – denk aan de Griekse ouzo en gyros....
Lees meer
Ondernemen in cultuurtoeristische nichemarkten
Met het doel Limburg aantrekkelijker te maken als gebied om voor verblijfstoeristen zet het provinciebestuur in toenemende mate in op toeristische nichemarkten als streekgastronomisch toerisme en bezinningstoerisme. Uiteraard zijn het de toeristische ondernemers zelf...
Lees meer
Nieuw concept Museum W02 Unieke samenwerking van drie succesvolle musea
Op 12 november 2011 werd in Nijmegen het plan voor een nieuw en innovatief museum over de Tweede Wereldoorlog gepresenteerd. Het plan is het resultaat van een intensieve zoektocht naar vergaande samenwerking en mogelijke integratie van drie bestaande oorlogsmusea in...
Lees meer
Wegwezen Column GIEP HAGOORT
Zeg nooit nooit, maar dit had nooit mogen gebeuren: de aanwijzing van de creatieve indus-trie als topgebied. Verantwoordelijk minister Verhagen (EL&I) heeft negen topgebieden aangewezen die Nederland moeten verzekeren van een plaats in de wereldtop van innovaties....
Lees meer
Een erfgoedkameleon
Veel mensen praten wel eens over hun regio. Wat ze er zo mooi aan vinden, of waarom ze er juist zo graag weg willen. Wat waar is gebeurd en wie daarbij betrokken waren. De omgeving waarin je opgroeit of leeft, zit vol geschiedenis en verhalen. Sommige van deze...
Lees meer
25 jaar Open Monumentendag 25 jaar bewustwording, betrokkenheid en verbinding
De Open Monumentendag is een feestdag die vijfentwintig jaar geleden, naar voorbeeld van Frankrijk, in Nederland in het leven werd geroepen om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met en te betrekken bij hun historische gebouwde omgeving en zo belangstelling...
Lees meer