Selecteer een pagina

Algemeen

Het museum als hub

Bjorn Stenvers: ‘Ik zou het huidige verdienmodel niet als ‘failliet’ aanmerken. De vraag is wel of het tegenwoordig gehanteerde model als businessmodel aangemerkt kan worden. Ik kom nog niet zoveel instellingen tegen die er een echt – dat wil zeggen: zakelijk –... Lees meer

Moderne flagship musea

Hippe tools voor citymarketing en nieuwe lokvogels voor cultuurtoerismeAfgelopen zomer bezocht ik de tentoonstelling Museen im 21. Jahrhundert: Ideen, Projekte, Bauten in het hypermoderne BMW-museum in München. Het BMW-museum is één van de 27 musea... Lees meer

Been there, tasted that

Liefde gaat door de maag. Op reis kunnen traditionele gerechten en lokale drankjes zorgen voor een directe ontmoeting met een nieuwe cultuur. Zo’n smaaksensatie heeft veel meer impact dan een aanblik of geur – denk aan de Griekse ouzo en gyros.... Lees meer

Ondernemen in cultuurtoeristische nichemarkten

Met het doel Limburg aantrekkelijker te maken als gebied om voor verblijfstoeristen zet het provinciebestuur in toenemende mate in op toeristische nichemarkten als streekgastronomisch toerisme en bezinningstoerisme. Uiteraard zijn het de toeristische ondernemers zelf... Lees meer

Wegwezen

Column GIEP HAGOORT

Zeg nooit nooit, maar dit had nooit mogen gebeuren: de aanwijzing van de creatieve indus-trie als topgebied. Verantwoordelijk minister Verhagen (EL&I) heeft negen topgebieden aangewezen die Nederland moeten verzekeren van een plaats in de wereldtop van innovaties.... Lees meer

Een erfgoedkameleon

Veel mensen praten wel eens over hun regio. Wat ze er zo mooi aan vinden, of waarom ze er juist zo graag weg willen. Wat waar is gebeurd en wie daarbij betrokken waren. De omgeving waarin je opgroeit of leeft, zit vol geschiedenis en verhalen. Sommige van deze... Lees meer