Selecteer een pagina

Algemeen

De kracht van de time / bank

Stroom Den Haag heeft in mei de Nederlandse tak van de Time/Bank geopend. Time/Bank is een online platform voor de culturele sector, waarbij diensten en goederen worden verhandeld met ‘tijd’ als ruilmiddel in plaats van geld. Het huidige wantrouwen in de... Lees meer

Babyboomers: een sexy grijze golf

Nederland telt ruim twee miljoen babyboomers: dat is 13% van de bevolking. Die hebben veel tijd en geld te besteden en kunnen dit nog minstens 20 jaar actief doen. Met het aantrekken van mensen die binnenkort met pensioen gaan, kunnen cultuurinstellingen de... Lees meer

Een zilveren toekomst tegemoet?

 Nederland vergrijst. Theorieën genoeg over hoe om te gaan met de rap veranderende situatie in de kunst- en cultuurwereld. Maar hoe wordt dat vertaald naar de dagelijkse realiteit? Hoe ervaren culturele instellingen de huidige 50-plusser en welke plannen... Lees meer

Surfende senioren snuiven cultuur via Ipad.

Het lijkt wel alsof marketeers van culturele instellingen de vijftigplusser structureel negeren. Alle pijlen worden gericht op de jonge theater- en museumbezoeker. En dat terwijl ‘de’ senior juist een uitermate kansrijk doelwit is. Met welke... Lees meer

Zilveren generatie

Hartsvriendinnen zijn het. Al sinds de wilde jaren zeventig. En heavy users van kunst en cultuur. Tonny Jansen (70) en Sonja Greven (67) geven na hun pensioen nieuwe inhoud en zin aan hun leven en ontwikkelen ieder een eigen perspectief. Ze zijn mondig, zelfbewust en... Lees meer

Wegwezen (4)

Column Giep Hagoort

Of de docenten geen interesse hadden in een vertrekregeling? Collectief zetten onderwijsinstellingen de oudere (en duurdere) groep docenten en medewerkers op vriendelijke wijze onder druk om ruimte te maken voor de komst van jongere (en goedkopere) collega’s.... Lees meer

Waarom moeilijk doen als het ook samen kan?

 Wie bekend is met het Arnhemse meisje dat Loesje heet, herkent de titel van dit artikel misschien, want het is één van haar uitspraken en het is er eentje die ik regelmatig citeer. Omdat ik bij alle (cultuur)organisaties waar ik kom en in alle... Lees meer