MMNieuws biedt regelmatig een podium aan ondernemende zzp’ers die voor de culturele sector werken. Jeanine Dekker uit Middelburg werd dit najaar genomineerd voor de Leen van Gelder Startersprijs 2011 van de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland. De jury...
Lees meer
Ten geleide
Creativiteit heeft de neiging zich geografisch te concentreren. Ruimtelijke relaties lijken de creativiteit en bekwaamheid te bevorderen. Plaats, gemeenschap en culturele economie zijn vaak met elkaar verbondenen zorgen voor associaties van bepaalde producten...
Lees meer
Wegwezen (6) Column Giep Hagoort
Even naar Bordeaux, waar het onderwerp creatieve regio’s op de onderzoeksagenda stond. Collega’s van de Businessschool daar waren en zijn al geruime tijd bezig om via het concept van de creatieve regio een synergie tot stand te brengen tussen de culturele...
Lees meer
BMC partner van MMNieuws
Advies- en managementbureau BMC is een bureau met hart voor de publieke zaak, en zeker ook voor cultuur. Het wil met kennis en kunde een bijdrage leveren aan de kunst- en cultuursector. Een bijdrage die leidt tottevreden opdrachtgevers en culturele...
Lees meer
Creatief in de Polder Column Steve Austen
Het moet ergens begin jaren negentig zijn geweest dat ik bezoek kreeg van Charles Landry, inmiddels vooraan-staand en veelgevraagd spreker op internationale congressen en symposia, over de kritische succesfactoren die sommige steden en regio’s wél en...
Lees meer
Samenwerking is het sleutelwoord Mode als bindende factor in Arnhem
De Arnhemse focus op mode en vormgeving komt niet zomaar uit de lucht vallen. Door de internationaal toonaangevende afdeling Fashion Design aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten wordt in Arnhem veel modetalent gekweekt. Daarnaast zijn de Arnhem Mode Biënnale en...
Lees meer
Hoe festivals sponsors kunnen verleiden Een logo op een banner volstaat niet meer
Te vaak nog is cultuursponsoring synoniem met het ontvangen van geld in ruil voor advertentiemogelijkheden. De toekomst van cultuursponsoring schuilt eerder in hetopzetten van gezamenlijke projecten die lucratief zijn voor de bedrijfsvoering van zowel de culturele...
Lees meer
De creatieve regio Meer dan een regio vol creatien
Veel steden en regio’s noemen zichzelf creatief. Meestal bedoelen ze dat er de nodige kunstenaars en ontwerpers wonen en werken, en dan nog het liefst in oude fabrieken.Beleidsmakers willen met die profilering twee doelen bereiken. Eén: de creatieve...
Lees meer
Het zesde zintuig van Maastricht Gedroomde Culturele Hoofdstad van Europa
Het afgelopen decennium zette elke Nederlandse stad in op creativiteit, met wisselend succes. De stedelijke schaal bleek algauw te klein; vanuit een doorsnee stadhuis valt niet echt te sturen op resultaat. De oplossing schuilt in een grootschaliger...
Lees meer
Amateurkunst, dat werkt! Mecenaat in de amateurkunsten
‘Amateurkunst, dat werkt!’ Zo luidde de titel van de conferentie over mecenaat in de amateurkunst die Kunstfactor op 13 oktober organiseerde in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Ook amateurkunstverenigingen moeten in tijden van bezuiniging de broekriem...
Lees meer