De belangstelling voor cultuurtoerisme is sinds de jaren zeventig toegenomen. Het Sociaal en Cultureel Planbureau verklaart deze trend vooral uit een toename in het aantal toeristische activiteiten. Steeds meer mensen bezoeken musea, monumenten en archieven. Maar...
Lees meer
Enkele jaren geleden verschenen kort na elkaar twee boeken over museummarketing, Marketing the museum van Fiona McLean en Museum Strategy and marketing van marketinggoeroe Philip Kotler. Museummarketing, een boek geschreven voor de Nederlandse situatie, is volgens...
Lees meer
Redactienetwerk: Bert Janmaat, Frans Hoeve
Iedere maand stellen zich op deze plaats leden van het redactienetwerk aan u voor. Zij dragen suggesties aan en leveren adviezen voor de verdere ontwikkeling van MMNieuws. naam: Bert Janmaat huidige baan: algemeen secretaris Amsterdamse Kunstraad vorige baan:...
Lees meer
Visite leisure: EasyEverything: info-superstore volgens HEMA-concept
Surfend langs de besprekingen van het nieuwe internet supercaf van EasyEverything in Amsterdam valt op dat de auteurs de marketing-communicatiecomponent sterk in de gaten houden. Die besprekingen, die meestal in de weekagenda of in de uitgaansrubrieken zijn te vinden,...
Lees meer
Oog om Oog: Beste Rolf, beste Eymert
Oog om Oog Maandelijks een e-mailwisseling tussen twee communicatieprofessionals over vorm, beeld en inhoud. De rubriek Oog om Oog staat onder redactie van Rolf Hermsen. Beste Rolf,Nu we een aantal afleveringen van deze rubriek hebben verzorgd, realiseer ik me dat we...
Lees meer
Kunst van vooruitzien Amsterdamse cultuursector krijgt steun van burgers, bedrijfsleven en instellingen
Onder de naam Kunst van Vooruitzien is dit voorjaar een actiegroep opgericht die de positie van de kunsten in de hoofdstad in de komende jaren aanzienlijk wil versterken. De actiegroep bestaat uit burgers en vertegenwoordigers van maatschappelijke en culturele...
Lees meer
Congresverslag: Van buying naar being
Op 7 en 8 november vond het 5e jaarcongres over consumententrends plaats. Het congres in Fort St. Gertrudis werd georganiseerd door Euroforum in samenwerking met Trendbox. Ongeveer negentig deelnemers kwamen voor het antwoord op de vraag hoe de concurrentie voor te...
Lees meer
Centraal: Er gaat niets boven Groningen
MMNieuws besteedt de komende maanden in Centraal telkens aandacht aan n stad in Nederland met als specifiek onderwerp: de ontwikkelingen op gebied van cultuur en toerisme. Het gaat dan niet alleen om wat de desbetreffende stad gaat doen de komende jaren, maar om welke...
Lees meer
Filmtheaters zetten met LUX Nijmegen een nieuwe trend
Op 22 oktober 2000 vond de spectaculaire opening plaats van het nieuwe LUX theater in Nijmegen door Catherine Deneuve. Met deze nieuwe locatie verwachten de Filmtheaters, georganiseerd in de Associatie van Nederlandse Filmtheaters (ANF), een nieuwe trend te hebben...
Lees meer
Visite virtueel: Gemeenschappelijke internetsite van de Kunstenfondsen
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Jammer dat de Belastingdienst die leuze al gebruikt, anders hadden het Fonds voor de Podiumkunsten (FPK), het Fonds voor Amateurkunst (AFK) en Podiumkunstwerk (PKW) de slogan zo kunnen overnemen. Hun nieuwe...
Lees meer