Hoewel volgens experts het economisch tij tegen zit, zit er nog steeds groei in het jaarlijks aantal festivals en evenementen. Werden er bijvoorbeeld in 2000 in Nederland nog zon 80 zomerfestivals georganiseerd, in 2004 is dat aantal opgelopen tot 90. En het publiek...
Lees meer
Ik ben verzocht u vandaag, op mijn vijfde werkdag in het Boijmans, welkom te heten in dit prachtige, meest Centraal gelegen museum van Rotterdam. Een van de gesprekken die ik ter voorbereiding op deze nieuwe baan voerde was met oud directeur Koert Ebbinge Wubben, die...
Lees meer
Steden moeten teruggrijpen op hun unique selling points
In het kader van het thema van dit nummer sprak MMNieuws met Dirk Noordman, van wie onlangs het boek Cultuur in de Citymarketing (Elsevier, Den Haag) verscheen. Noordman pleit in zijn boek voor een betere afstemming van de externe communicatie van (middelgrote)...
Lees meer
Sterker worden door sponsor- en fondsenwerving
Sponsor- en fondsenwerving als strategisch marketinginstrument Menigeen in de culturele wereld beschouwt het werven van sponsors, ofwel zelf actief op zoek gaan naar extra – private gelden, als noodzakelijk kwaad. Maar wie planmatig aan de slag gaat, kan er een...
Lees meer
Het web in dienst van de cultuurgeschiedenis
Vele musea en gemeenten hebben bij ons aangeklopt met de vraag hoe we aan de hand van bronnen die aanwezig zijn in een stad een levensverhaal neer kunnen zetten. Een biografie aan de hand van een verzameling culturele sporen die werkende en spelende mensen hebben...
Lees meer
In het volgende nummer
Het laatste (dubbel)nummer van MMNieuws voor de zomer (4/5) staat in het teken van Festivals en Evenementen. – Met artikelen over gemeentelijk evenementenbeleid, over een Handleiding voor effectenmeting van evenementen, de marketing van festivals, een paar...
Lees meer
Kunst en geld = kunst en subsidie
Het maartnummer van Boekman (tijdschrift voor kunst, cultuur en beleid) gaat in zijn geheel over Kunst en Geld zoals in Nederland gebruikelijk genterpreteerd als Kunst en Subsidie. De vraag die centraal stond was: heeft het Nederlandse subsidiestelsel zijn langste...
Lees meer
Het merk Van Gogh
Het Van Gogh Museum is een van de weinige musea in Nederland die merchandising serieus aanpakken. MMNieuws legde daarom Andr Feiner enkele vragen voor over de ontwikkeling van merchandising in de vrijetijds- en amusementsindustrie. Zo vroegen we hem naar de...
Lees meer
Erfgoed als bron voor sociale innovatie
Wist u dat de luier n van de meest geavanceerde producten op de markt is? Tenminste als we John Thackara van Doors of perception moeten geloven. Jaren van Research & Development gingen vooraf aan de pamper zoals we die nu kennen. En wat levert het ons op? Een...
Lees meer
Hoe culturele instellingen hun publiek moeten benaderen en bereiken
Met de toenemende verzelfstandiging van culturele instellingen, het terugtrekken van de overheid waar het gaat om subsidies en de herhaalde aandrang vanuit politiek Den Haag op het aanboren van nieuwe publieksgroepen is het belang van marketing binnen de culturele...
Lees meer