Selecteer een pagina

Attracties: Wegvallen van scherpe grenzen

Algemeen
Kenmerkend voor ieder attractiepark is dat het de nadruk legt op ervaring, dat het een fictief of mythisch thema centraal stelt en dat het zorgt voor het wegvallen van grenzen. In de parken komt men in verschillende werelden terecht. Ook tussen attractieparken onderling vallen grenzen weg en vindt vermenging plaats tussen educatie en entertainment: edutainment.


Veel parken, zoals Efteling, Slagharen, Duinrell, Six Flags Holland en Hellendoorn, combineren attracties met verblijfsaccommodaties. Ook worden er combinaties gemaakt met horecafaciliteiten en winkels. Zo kan de Efteling met haar horeca-aanbod in de zomer haar avonden tot 24.00 uur verlengen. In de tweede helft van 2000 wil de Efteling zelfs starten met de bouw van een uitgaanscentrum bij de entree en een theater met 1.200 zitplaatsen. In dit centrum komen een restaurant, een pub en een theater. Daar kunnen gasten terecht als het park dicht is. Daarnaast hebben de meeste attractieparken mogelijkheden voor feesten en zakelijke arrangementen. Dit alles nodigt uit tot verlenging van verblijf en het verbreden van de doelgroep. Dit aanvullend productaanbod brengt ook minder investeringen met zich mee dan nieuwe attracties.

Het NBT rapport De toekomst van attractiepunten in Nederland (1999) besteedt o.a. aandacht aan de bezoeker. Uit onderzoek (McClung, 1991) blijkt dat die zich nog steeds laat leiden door een aantal specifieke factoren: de weersgesteldheid, voorkeur voor een specifieke attractie, de wensen van de kinderen en de kosten. Waar het de voorkeur voor specifieke attracties betreft, valt een onderscheid te maken in familieattracties (educatie, kinderides, dierenshows: Archeon, Ponypark Slagharen, Land van Ooit), thrill-attracties (achtbanen, waterbanen: Duinrell, Hellendoorn, Six Flags, gedeeltelijk Efteling) en leisure-attracties (algemeen entertainment, restaurants, souvenirwinkels: in Nederland niet goed te typeren). De consument stelt hogere eisen aan attracties: ze moeten hoge kwaliteit hebben en makkelijk bereikbaar zijn en er moet een keuze zijn uit een hoog scala aan voorzieningen. Ervaring en beleving is belangrijk.

Attracties richten zich meer en meer op de omringende wereld via merchandising, televisiereclame en samenwerkingsverbanden binnen en buiten de sector. Ook het internet wordt hiervoor gebruikt. Door samen te werken met andere vrijetijdsvoorzieningen bereikt men een grotere doelgroep en worden er combinaties gemaakt in het aanbod. Zo geeft een abonnement bij de Efteling recht op gratis toegang in een aantal parken in Europa. De combinatie product en toegang is ons al langer bekend. Internetters krijgen bij Hellendoorn zelfs f 2,50 korting wanneer zij de webpagina uitprinten en meenemen. Goede websites stimuleren mensen om een bezoek te brengen aan een attractiepark. Op het internet kun je je van te voren orinteren op wat er te doen is, welke voorzieningen er voorhanden zijn en hoe je er kan komen. Op de website van Duinrell kun je tussen 10 en 17.00 in het park een kijkje nemen met de web cam.

Toekomst

Er is weinig ruimte voor nieuwe attracties. Iedere bestaande attractie heeft het al moeilijk in het huidige aanbod. In het NBT-rapport suggereren deskundigen dat de markt is verzadigd en dat er meer kansen zijn weggelegd voor (grote) stedelijke, multifunctionele accommodaties c.q amusementscomplexen.
Dit komt overeen met de uitsplitsing van attracties door McClung: familie attracties, thrill attracties en leisure attracties. Die laatste categorie komt langzaam op in Nederland (de omgeving van de Arena in Amsterdam, plannen in Utrecht voor Urban entertainment centre, plannen voor leisure-centre in Almere etc.), maar ook de Efteling stort zich op diverse leisure voorzieningen.
De bestaande attracties dienen volgens de deskundigen rekening te houden met de veranderende consument: stijging van de gemiddelde leeftijd, toename van de bestedingsruimte, kennistoename, vrijetijdsmogelijkheden, hoge eisen t.a.v. kwaliteit, zapgedrag en belangrijkheid van beelden en signs. Dit laatste uit zich in de vraag naar fotos, videos, souvenirs, merchandising en websites/cams.

Referenties: Informatie voor dit artikel is o.a. ontleend aan het onderzoek Attractiepunten in Nederland. Een toekomstverkenning van het NBT. Informatie: 070-3705240
468

Reactie verzenden

Share This